آشنایی با ویروس کرونا

کرونا ویروس عامل بیمارى کرونا مى‌باشد. کرونا ویروس‌ها، خانواده بزرگى از ویروس‌ها هستند که پس از راینوویروس‌ها، بزرگ‌ترین عامل ابتلاء به سرماخوردگى‌اند و بیشتر در زمستان و بهار افراد را مبتلا مى‌کند.

کرونا ویروس‌ها، بیمارى‌هاى مختلفى از سرماخوردگى معمولى گرفته تا سندرم حاد و شدید تنفسى یا همان سارس را ایجاد مى‌کند. این بیمارى به نام سندرم نارسایى تنفسى خاورمیانه یا مرس کرونا ویروس خوانده مى‌شود. کرونا ویروس‌ها دستگاه تنفسى فوقانى و تحتانى را در انسان درگیر مى‌کند و عامل یک‌سوم سرماخوردگى‌هاى شایع است. درواقع ویروس کرونا، جزء ویروس‌هاى سرماخوردگى و بسیار شایع است. اما ویروسى که امروزه با عنوان مرس کرونا ویروس شناخته مى‌شود، نوعى از ویروس کروناست که با انواع قبلى تفاوت دارد و ایجاد بیمارى‌هاى شدید تنفسى و گوارشى مى‌کند.

پیشینه ویروس کرونا

خانواده ویروسى کرونا اولین بار در سال ۱۹۶۰ کشف شده است، که موجب بروز بیمارى‌هایى از خانواده سرماخوردگى در انسان و حیوانات مى‌شود. از ویژگى‌هاى این ویروس، وجود زوای‍د تاج‌مانند بر سطوح دیواره ویروس‌هاست. اولین مورد بیمارى مرس‌کرونا ویروس در سال ۲۰۱۲ در مردى شصت ساله در عربستان سعودى کشف شد که به مرگ وى انجامید. گونه شدیدتر این ویروس که تصور مى‌شود از خفاش ناشى شده باشد، در سال ۲۰۰۲ اپیدمى جهانى سارس را منجر شد که حدود هشتصد نفر را به کام مرگ کشاند.

منشاء ویروس کرونا

هنوز منشاء این ویروس مشخص نیست؛ اما پژوهشگران احتمال مى‌دهند که این ویروس بر اثر جهش در بدن جانوران (مانند شتر یا میمون یا پرندگان) ایجاد شده باشد. هنوز مشخص نیست این ویروس اولین بار از طریق حیوانات به انسان منتقل شده است یا از طریق سطوح آلوده به ویروس، این انتقال صورت پذیرفته است.

علایم بیماری کرونا

از علایم اصلى بیمارى کرونا مى‌توان به تب، سرفه، تنگى نفس و مشکلات حاد تنفسى اشاره کرد. همچنین بیمار ممکن است سرفه‌هاى چند روزه ظاهراً بدون دلیل نیز داشته باشد. در موارد حاد، مشکلات گوارشى (نظیر اسهال)، نارسایى حاد تنفسى، نارسایى کلیه و اختلالات انعقادى خون نیز گزارش شده است. ابتلا به موارد شدید این عفونت، در یک‌سوم مبتلایان منجر به مرگ مى‌شود. موارد شدید ابتلا و مرگ ناشى از این عفونت، بیشتر در گروه‌هاى پرخطر دیده مى‌شود که بیمارى زمینه‌اى دارند، مانند افراد مبتلا به دیابت شدید کنترل نشده، فشار خون بالا، بیمارى‌هاى قلبى و ریوى شدید و مزمن و همچنین بیمارى‌ها و درمان‌هایى که باعث تضعیف سیستم ایمنى بدن مى‌شوند. در حال حاضر، موارد ابتلا به این بیمارى در کشورهاى عربستان سعودى، امارات متحده عربى، قطر، اردن، عمان، کویت، آمریکا، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، یونان، هلند، مصر، مالزى و فیلیپین گزارش شده است.

روش های انتفال بیماری کرونا

روش‌هاى انتقال بیمارى از انسان به انسان، شبیه آنفولانزاست که از طریق ریز قطرات تنفسى ناشى از عطسه و سرفه صورت مى‌گیرد؛ ولى اطلاعات درباره نحوه انتقال بیمارى، هنوز کافى نیست. افراد زیر که تماس نزدیک دارند؛ بیشتر در معرض خطرند:

۱. هر فردى که به بیمار محتمل یا قطعى خدمات مى‌دهد، مانند پرسنل بهداشتى یا اعضاى خانواده.

۲. هر فردى که در یک مکان مشترک با بیماران محتمل یا قطعى، در زمانى که فرد داراى علایم است، اقامت دارد.

۳. هر فردى که به طور مشخص با بیمار در مکان‌هایى از قبیل کلاس درس، تاکسى، هواپیما در معرض تماس است.

۴. تماس چهره به چهره در فاصله کمتر از یک متر.

۵. تماس چهره به چهره به مدت بیش از پانزده دقیقه.

تشخیص ویروس کرونا

ویروس کرونا را مى‌توان در آزمایشگاه‌هاى مرجع کشور از طریق تست‌هاى آزمایشگاهى اثبات کرد.

درمان کرونا

بیمارى کرونا در حال حاضر واکسن ندارد. همچنین دارویى براى درمان آن در دسترس نیست. بهترین راه پیشگیرى از ابتلا به کروناویروس، رعایت نکات بهداشتى است.

منبع کتاب : استطاعت جسمی در حج نویسنده: دکتر قدرت الله هادی، ناشر:نشر مشعر؛ تهران سال ۱۳۹۴ش، ص۱۵۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *