Category: مجموعه آثار

تاریخ ولادت حضرت معصومه

تاریخ دقیق ولادت و وفات حضرت معصومه علیهاالسلام تا چند سال قبل در دست نبود، تا این که یکى از عالمان با تلاش زیاد در کتاب‌خانه‌هاى مدینه آن را به دست آورده است: تاریخ تولد و وفات حضرت معصومه علیهاالسلام را حاج شیخ جواد شاه عبدالعظیمى در مسافرت مکه، در مدینۀ طیبه در کتاب‌خانۀ مبارکه، به زحمت زیاد بدست آورده است : چنانچه در کتاب نزهه الابرار فى نسب اولاد الائمه الاطهار و در کتاب لواقح الانوار که کتاب مفصلى است نقل مى‌فرماید: ولدت فاطمه بنت موسى بن جعفر فى مدینه المنوره غره ذوالقعده الحرام سنه ۱۷۳ ثلاث و سبعین و مأه بعد الهجره النبویه و توفیت فى العاشر من ربیع الثانى فى سنه ۲۰۱ احدى و مأتین فى بلده قم… با این حساب، سن مبارک آن حضرت بیست و هفت سال و پنج ماه و ده روز مى‌شود…

منبع کتاب فاطمه معصومه علیهاالسلام و تاریخ و فرهنگ قم ، نویسنده: علی صدرایی خویی، انتشارات زائرقم که در سال ۱۳۸۴ منتشر شد و برای مطالعه آن می توانید بر روی فهرست مطالب زیر کلیک نمایید:

کتابشناسی حضرت ابوطالب

حضرت ابوطالب بن عبدالمطلب بن هاشم، پدر حضرت علی علیه السلام است که پس از پدرش عبدالمطلب مقام بزرگ سیادت قریش و رهبری بنی هاشم را بر عهده داشت و کفالت و سرپرستی پیامبر اسلام حضرت محمد را نیز قبول نمود و خدمات فراوانی را به پیامبر اسلام و مسلمانان نمود که بدون حمایت های ایشان اسلام گسترش نمی یافت و جان و مال پیامبر به خطر می افتاد. برای همین علما و دانشمندان شیعه نگاه و توجه ویژه ای به موضوع حضرت ابوطالب علیه السلام داشته‌اند؛ چنانچه با بررسی علمی و تاریخی نویسندگان بزرگ شیعه مانند شیخ کُلِینی در کتاب کافی، و شیخ مفید در کتاب ایمان ابی طالب با نقل گزارش‌هایی از خدمات بسیار ارزنده حضرت ابوطالب علیه السلام به پیامبر اسلام و مسلمانان صدر اسلام سخن گفته‌اند.(الکافی، ج۱،, ص۴۴۸، کلینی، محمد بن یعقوب، مصحح: غفاری، علی‌ اکبر، دارالکتب الاسلامیه، تهران ۱۴۰۷ق؛ همچنین ترتیب الأمالی: ترتیب موضوعی لأمالی المشایخ الثلاثه: الصدوق، و المفید و الطوسی، ج۴، ص۲۵ نویسنده: محمودی، محمدجواد ناشر: بنیاد معارف اسلامی قم ۱۴۳۰ق) نجاشی نیز تا اواسط سده پنجم قمری، حدود ده نگاشته را در میان دانشوران شیعه دربارهٔ ابوطالب ثبت کرده‌ است. که از مهم‌ترین نویسندگان در این موضوع می توان نام برد از : احمد بن محمد بن عمار کوفی (درگذشت ۳۴۶ق)، ابن طرخان جرجرائی، سهل بن احمد دیباجی (درگذشت ۳۸۰ق)، علی بن بلال مهلبی ازدی، حسین بن عبیدالله (ابوعبدالله غضائری) (درگذشت ۴۱۱ق) و شیخ مفید (درگذشت ۴۱۳ق)؛ که متاسفانه از نوشته‌های این شش نفر، فقط کتاب ایمان ابی‌طالب شیخ مفید اکنون در دسترس است. در سالهای بعد نیز کتابهای فراوانی در مورد ایشان نوشته شده است و در ادامه به معرفی برخی از آنها در کتابخانه نورلایب خواهیم پرداخت :

کتاب ایمان أبی طالب، نویسنده: مفید، محمد بن محمد، محقق: مؤسسه البعثه، ناشر:الموتمر العالمی لالفیه الشیخ المفید، قم؛ این کتاب نوشته شیخ مفید، ابوعبدالله، محمد بن محمد بن نعمان عکبرى بغدادى (۳۳۶ – ۴۱۳ق)، به زبان عربى و در موضوع اثبات ایمان ابوطالب به حضرت رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) است؛ زیرا دشمنان حضرت على(ع) براى زیر سؤال بردن شخصیت آن حضرت، ایمان ابوطالب را انکار کرده‌اند در حالى که ابوطالب، اول یاور و حامى پیامبر اسلام بود؛ شخصیتى که تا آخر عمر، در حمایت و دفاع از حضرت رسول خدا(ص) از هیچ کوششى دریغ نکرد؛ کسى که رسول خدا(ص) درباره ایشان مى‌فرماید: «اى عمو جان! تو در دوران کودکى مرا تربیت و نگه‌دارى کردى و در دوران بزرگى نیز مرا پناه دادى و یارى کردى، خداوند به تو جزاى خیر دهد»، سپس رو به مردم کرده و فرمود: «اى مردم! به خدا قسم در روز قیامت براى عمویم چنان شفاعتى نمایم که جن و انس از آن شگفت‌زده شوند». شیخ مفید، این کتاب را به سبک دیگر تألیفات کلامى خود نگاشته است. وى، با استدلال به آیات قرآن و روایات پیامبر و ائمه معصومین(ص)، هم‌چنین با استدلال‌هاى عقلى و با استناد به اشعار ابوطالب در مدح و ستایش پیامبر اسلام و عمل‌کرد وى در دفاع و حمایت از پیامبر، به معرفى شخصیت و ایمان ابوطالب پرداخته است.

ظلامه أبی طالب علیه السلام «تاریخ و دراسه»، نویسنده: عاملی، جعفر مرتضی، المرکز الاسلامی للدراسات، بیروت ۱۴۳۰ق

أبو طالب «ع» کفیل الرسول ، نویسنده: عسیلی، سعید مقدمه نویس: طراد، حسن ناشر: دارالزهراء، بیروت ۱۴۰۶ق

ایمان ابی طالب(الحجه علی الذاهب إلی کفر أبی طالب)، نویسنده: موسوی، فخار بن معد محقق: بحر العلوم، محمد ناشر: سید الشهداء قم ۱۳۶۹ش البته نام اصلى کتاب «الحجه على الذاهب إلى تکفیر أبی‌طالب» است. این کتاب، اثر سید‌‎شمس‌الدین،فخار بن معدّ موسوى از علماى قرن ششم و هفتم هجرى است. همچنان که از نامش پیداست در اثبات ایمان ابوطالب، تألیف شده است. شیخ آقا بزرگ تهرانى نام «حجه الذاهب إلى إیمان أبی‌طالب» و «الرد على الذاهب إلى کفر أبی‌طالب» را نیز برای کتاب آورده است. در نتیجه «إیمان أبی‌طالب» نام اصلى کتاب نیست و این نام را «سید‌‎محمد بحر العلوم» که کار تحقیق کتاب را به عهده داشته برای کتاب انتخاب کرده تا بنا بر آنچه در مقدمه آمده،نام کتاب کوتاه و زیبا باشد و در اولین نظر بیننده را جلب نماید. مؤلف استدلالهاى متقن و قوى در طول کتاب طورى ایمان ابوطالب را اثبات کرده که جاى هیچ شک و شبهه‌اى باقى نماند و نه تنها اجماع مسلّم علماى شیعه را بر این مطلب اثبات مى‌کند،بلکه بسیارى از اهل سنت را هم که قائل به این مطلب بوده‌اند به عنوان مؤید شیعه ذکر مى‌نماید. کتاب داراى یک مقدمه و ده فصل و یک خاتمه است:

مقدمه که شامل بیان انگیزه تألیف کتاب و مقام اجداد پیامبر و ابوطالب است.

فصل اول : در معناى ایمان و اثبات ایمان ابوطالب از راههاى مختلف.

فصل دوم : ادلۀ قائلین به کفر ابوطالب از جمله آیۀ « إنک لا تهدی من أحببت » و جواب از آنهاست.

فصل سوم : اثبات محبت پیامبر نسبت به ابوطالب که با توجه به حرمت دوستى کفار، ایمان ابوطالب را اثبات مى‌کند.

فصل چهارم : کلمات و اشعار ابوطالب که دلالت بر ایمان او مى‌کند.

فصل پنجم : جریان مفقود شدن پیامبر و على علیهما‌السلام و امر ابوطالب به فرزندش جعفر بر نماز با آنان است.

فصل ششم : وفات ابوطالب و امر پیامبر به غسل و دفن اوست.

فصل هفتم : مهربانى‌هاى ابوطالب نسبت به پیامبر صلى الله علیه وآله و اشعار دال بر اسلام اوست.

فصل هشتم : قصیدۀ معروفى از ابوطالب و چند واقعه تاریخى که ایمان ابوطالب را اثبات مى‌کند.

فصل نهم : وصیت به اطرافیان برای حمایت از پیامبر و انگیزه‌هاى سیاسى ایجاد تردید در ایمان ابوطالب است.

فصل دهم: دلیل کتمان اسلام ابوطالب از سوى خودش و تشبیه ابوطالب به اصحاب کهف و مؤمن آل فرعون که ایمانشان را مخفى می‌کردند.

خاتمه کتاب: مصنف در خاتمه تأکید مى‌کند آنچه آورده قطره‌اى از دریا بوده و درخواست اجر و ثواب از خداوند تا همۀ اعمالش را لوجه الله قرار دهد.

ابو طالب؛ بزرگ مکه نویسنده:حصینی موسوی، عبدالرحیم مترجم:عربی، حسینعلی زیرنظر: مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام. گروه پژوهش و پاسخ به شبهات تهیه کننده: مجمع جهانی اهل بیت علیه السلام، معاونت امور فرهنگی، اداره ترجمه ناشر: مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام) قم به سال ۱۳۹۲ش چاپ شده است که فهرست آن به این شرح است:

عقیده أبی طالب ، نویسنده: رفاعی، سید طالب ناشر: قم، مرکز أبحاث العقائدیه موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث (من المجموعه المصادر العقائد عند الشیعه الإمامیه )

ابو طالب عقیده و کفاح ، نویسنده: زواد، ناجی احمد، ناشر: دار البصیره ، بیروت – لبنان ۱۴۲۹ق

دیوان أبی طالب بن عبد المطلب ، سراینده: ابوطالب بن عبدالمطلب گرداورنده: ابوهفان مهزمی، عبدالله بن احمد محقق: آل یاسین، محمد حسن گرداورنده: علی بن حمزه ناشر: دار و مکتبه الهلال بیروت – لبنان، ۲۰۰۳م

مواقف أبی طالب عقائدیه أم عاطفیه ، نویسنده: بهادلی، علی مصحح: آل نور، نعمه، ناشر: موسسه ام القری للتحقیق و النشر؛ بیروت ۱۴۳۲ق

أبو طالب علیه السلام ثالث من أسلم ، نویسنده: حسنی، نبیل، ناشر: العتبه الحسینیه المقدسه، قسم الشؤون الفکریه و الثقافیه ، کربلای معلی – عراق ۱۴۲۹ق

نخب المناقب لآل أبی طالب علیهم السلام ، نویسنده: حسین‌بن جبر، أبی عبدالله، محقق: رجایی، مهدی، ناشر: کتابخانه بزرگ حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی (ره). گنجینه جهانی مخطوطات اسلامی، قم ۱۳۹۱ش

سید البطحاء أبو طالب کافل رسول الله صلی الله علیه و آله و ناصره ، نویسنده: حصینی موسوی، عبدالرحیم زیرنظر:مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام. گروه پژوهش و پاسخ به شبهات، ناشر: مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام. مرکز چاپ و نشر، قم ۱۴۲۶ق که فهرست مطالب آن شامل موارد زیر است :

ابوطالب مومن قریش، نویسنده: خنیزی، عبد الله بن علی مترجم: محفوظی موسوی، حسین، نشر حبیب، قم۱۳۸۸ش که فهرست مطالب کتاب شامل موارد زیر می باشد :

ابوطالب علیه السلام ثالث من اسلم، نویسنده: حسنی، نبیل، ناشر: قسم الشؤون الفکریه و الثقافیه العتبه الحسینیه المقدسه. کربلای معلی – عراق ۱۴۳۴ق که فهرست کتاب به شرح زیر است :

أبوطالب علیه السلام و قصیدته اللامیه، نویسنده: صباحی کاشانی، محمد مهدی، ناشر: أمجاد للطباعه و النشر و التوزیع، بیروت – لبنان۱۴۳۲ق

مهاجران آل ابوطالب، نویسنده: ابن طباطبا علوی اصفهانی، ابراهیم بن ناصر مترجم: عطایی، محمد رضا زیر نظر:مرعشی، شهاب‌الدین ناشر: آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهشهای اسلامى، مشهد مقدس – ایران۱۳۷۲ش

مهاجران آل ابوطالب، ترجمه فارسى کتاب «المنتقله الطالبیه» نوشته ابواسماعیل ابراهیم بن ناصر بن طباطبا و با ترجمه آقای محمد رضا عطایی است که به موضوع انساب آل‌ابوطالب که به شهرهاى دیگر مهاجرت کرده و در آنجا ساکن شده و وفات نموده‌اند و نیز معرفى شهرهاى مذکور مى‌پردازد. انگیزه مؤلف از نگارش این اثر، معرفى آن دسته از آل‌ابوطالب که در شهرهاى مختلف و در کرانه‌هاى زمین پراکنده شده‌اند، مى‌باشد. وى این کتاب را با این هدف تنظیم نموده که هر کس وانمود کند که طالبى است، با پرسش از نام وى و نام شهرى که در آن مى‌زیسته، بتوان به درستى یا نادرستى ادعایش در منسوب بودنش به آل ابوطالب پى برد. درباره زمان آغاز نگارش کتاب اطلاعى در دست نیست؛ اما به نظر مى‌رسد، مؤلف نگارش کتاب را در سال ۴۷۱ق. به پایان برده باشد.

فرزندان أبو طالب (ترجمه)، نویسنده: ابو الفرج اصفهانی، علی بن حسین مترجم: فاضل، جواد ناشر: علی اکبر علمی، تهران ۱۳۳۹ش

همچنین میتوانید مقاله کتابشناسی حضرت ابوطالب (علیه السلام) در پایگاه مجلات نورمگز را نیز مشاهده نمایید.

شیخ حر عاملی

محمد بن حسن بن على بن محمد بن حسین معروف به شیخ حر عاملى محدث بزرگ و فقیه دانشمند، صاحب تألیفات ارزش‌مند و گران‌بهای بسیار، شیخ‌الاسلام و زعیم عظیم شیعه در شب جمعه ۸ رجب سال ۱۰۳۳ق در روستاى مشغره در منطقه جبل عامل لبنان، در خانواده‌اى مذهبى، اهل علم به دنیا آمد. وى از نوادگان حر بن یزید ریاحى است که نسب وی با ۳۶ واسطه به این شخصیت بزرگوار از یاران امام حسین علیه السلام و شهدای کربلا می رسد و خاندان وی به «آل حر» شهرت داشتند. براساس منابعی که در کتاب «امل الآمل» خود محدث بزرگ عاملی نقل شده است، حر عاملی در خانواده‌ای مذهبی و اهل علم به دنیا آمد، مقدمات علوم را در شهر مشغره و نزد خویشان جبل عامل آموخت سپس نزد نوه شهید ثانی و شیخ حسین بن حسن ظهیری و دیگر علما برای یادگیری فقه و سایر علوم رفت.

ولادت شیخ حر عاملی
در این روز، سنۀ ۱۰۳۳ متولد شد شیخنا الأجلّ المحدّث المتبحّر شیخ محمد بن الحسن العاملى معروف به شیخ حرّ، یکى از محمدین ثلاثۀ اواخر، جامعِ کتابِ وسائل الشیعه، احوال خود را در امل الآمل نوشته. وفاتش در خراسان واقع شده و قبر شریفش در صحن حضرت رضا علیه السلام واقع است و بیت بنى الحر بیتى بزرگ از علما مى‌باشند.(وقایع الأیام ، ج۱، ص۴۴۰)
شیخ حُر عاملى از برجسته‌ترین علماى شیعه در قرن یازدهم هجرى به شمار مى‌آید که داراى تألیفاتى ارزنده و شخصیتى مورد احترام نزد علماى شیعه و تسنن است و یکى از چهره‌هاى بزرگى است که مذهب شیعه را با روایات اهل‌بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) بیش از پیش غنى ساخت و آثارى را بعد از خود بر جاى نهاد که سزاوار ستایش و تقدیر فراوان است.

ماجرای شفای بیماری «حر عاملی» توسط امام زمان (عج)

علامه شیخ حر عاملی در کتاب «اثبات‌الهداه» یکی از خاطرات دوران کودکی‌اش را شبیه معجزه می‌داند. وی در این باره می‌نویسد: در دوران کودکی (حدود ۱۰ سالگی) به مرض سختی دچار شدم که بستگانم تصور کردند در حال مرگ هستم و عزاداری می‌کردند، من هم که بین خواب و بیداری بودم خواب پیامبر(ص) و ائمه(ع) را دیدم. با همه آن‌ها مصافحه کردم حتی با امام جعفر صادق(ع) گفت‌وگو کردم ایشان هم در حق من دعا کردند. زمانی که به امام زمان(عج) رسیدم گریستم و عرض کردم: مولای من، می‌ترسم در این مرض بمیرم در صورتی که هنوز بهره خویش را از علم و عمل نگرفته‌ام. ایشان فرمودند که نترس در این بیماری نمی‌میری بلکه خداوند تو را شفا می‌دهد و عمر دراز خواهی کرد. سپس کاسه در دستشان را به من داد من هم نوشیدم و در همان لحظه بیماری‌ام بالکل از بین رفت بستگانم همه شگفت‌زده شده بودند و من هم تا چند روز قضیه را برای آن‌ها نقل نکردم.

وى همچنین شاعر و ادیبى توانا بوده است، شاهد صادق این مدعا نیز دیوان شعرى است که مشتمل بر حدود بیست هزار بیت مى‌باشد و منظومه‌هاى متعددى است که در مورد مسائل گوناگون فقهى، تاریخى و… سروده است. اشعار او بیشتر در مدح و ستایش پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) است. از ویژگى‌هاى شعر او طولانى بودن است، چنانچه قصیده‌اى در مدح پیامبر و اهل‌بیت آن حضرت دارد که بیش از صد بیت است و قصیده‌اى در معجزات و فضایل پیامبر و اهل‌بیت آن حضرت سروده که شامل چهار صد بیت مى‌باشد.

وى تا سن چهل سالگى در جبل عامل زندگى مى‌کرد و در طول این مدت دو بار به سفر حج مشرف شد. در سال ۱۰۷۳ق، براى زیارت ائمه معصومین(ع) به عراق رفت و از آن‌جا براى زیارت امام رضا(ع) عازم مشهد مقدس گشت و در آن‌جا ساکن شد. در سال ۱۰۸۷ و ۱۰۸۸ نیز دو بار به زیارت حج و ائمه معصومین(ع) در عراق مشرف شد و بعد از آن به اصفهان رفت و به دیدار علماى بزرگ اصفهان مانند علامه مجلسى نایل آمد و در همان سفر وى و مجلسى به یک‌دیگر اجازه روایت دادند. بعد از آن به مشهد مقدس بازگشت و تا آخر عمر در آن‌جا ماند.

برادر شیخ حر عاملى در کتاب «الدر المسلوک» درباره وفات ایشان مى‌فرماید: «در روز ۲۱ رمضان سال ۱۱۰۴ق، غروب خورشید فضیلت و علم و دانش و ماه درخشان علم و عمل و عبادت، شیخ‌الاسلام و المسلمین، جانشین فقها و روات شیعه، سخن‌گوى هدایت امت و حیات شریعت، راست‌گو در روایات و نقل معجزات وسائل الشیعه، امام خطیب و شاعر ادیب، بنده حقیقى پروردگار بزرگ و بلند مرتبه، شیخ ابوجعفر محمد بن حسن حر عاملى واقع شد. او سفر کرده به سوى رحمت خدایش در جوار هشتمین امام شیعیان على بن موسى الرضا(ع) است. او برادر بزرگ من بود و من در مسجد زیر گنبد در کنار منبر بر او نماز خواندم و او را در ایوان حجره‌اى در صحن روضه در کنار مدرسه میرزا جعفر دفن نمودیم. او ۷۲ سال سن داشت.»

شیخ حُر عاملى داراى تألیفات ارزش‌مند و گران‌بهایى است و عمر شریف خود را وقف خدمت به شریعت مقدس اسلام و مذهب حق اهل‌بیت عصمت و طهارت نمود و با وجود مشاغل فراوان مانند شیخ‌الاسلامى و اشتغال به درس و تربیت علما، تألیفات فراوانى نیز از خود به یادگار نهاده که یکى از مهم‌ترین و معروف‌ترین آنها کتاب ارزش‌مند«وسائل الشیعه» است که از زمان نگارش پیوسته مورد توجه و عنایت فقهاى اهل‌بیت و مجتهدین شیعه قرار گرفته است، نام کامل کتاب تفصیل وسائل الشیعه إلى تحصیل مسائل الشریعه است و شامل تمام احادیث احکام شرعى موجود در کتب اربعه و سایر کتب معتبر است و منابع آن به ۱۸۰ کتاب مى‌رسد.

فهرست آثار شیخ حر عاملی، محمد بن حسن در کتابخانه دیجیتال نورلایب

۱- إثبات الهداه بالنصوص و المعجزات (۵جلدی) – نویسنده

۲- آداب معاشرت از دیدگاه معصومان علیهم السلام (۱) – نویسنده

۳- أمل الآمل فی علماء جبل عامل (۲جلدی) – نویسنده

۴- الإیقاظ من الهجعه بالبرهان على الرجعه (۱) – نویسنده

۵- الـتنبیه بالمعلوم: (البرهان علی تنزیه المعصوم عن السهو و النسیان) (۱) – نویسنده

۶- الـجواهر السنیه فی الأحادیث القدسیه (۱) – نویسنده

۷- الرجال (۱) – نویسنده

۸- الصحیفه السجادیه الثانیه (۱) – گردآورنده

۹- الفصول المهمه فی أصول الأئمه علیهم السلام (تکمله الوسائل) (۳جلدی) – نویسنده

۱۰- الفواید الطوسیه (۱) – نویسنده

۱۱- پاک از خطا (۱) – نویسنده

۱۲- تتمیم أمل الآمل (۱) – نویسنده

۱۳- ترجمه وسائل الشیعه (۱) – نویسنده

۱۴- تعلیقه أمل الآمل (۱) – نویسنده

۱۵- تفصیل وسائل الشیعه إلی تحصیل مسائل الشریعه (۳۰جلدی) – نویسنده

۱۶- تواتر القرآن (۱) – نویسنده

۱۷- متن کامل و ترجمه جهاد با نفس از وسائل الشیعه (۱) – نویسنده

۱۸- نقدی جامع بر تصوف (ویرایش جدید) (۱) – نویسنده

۱۹- نقدی جامع بر تصوف / ترجمه (۱) – نویسنده

۲۰- هدایه الأمه إلی أحکام الأئمه علیهم السلام (۸جلدی) – نویسنده

۲۱- وسائل الشیعه إلی تحصیل مسائل الشریعه (۲۰جلدی) – نویسنده

۲۲- وسائل الشیعه إلی تحصیل مسائل الشریعه (۲۰جلدی) – نویسنده

۲۳- کشف التعمیه فی حکم التسمیه (۱) – نویسنده

۲۴- کلیات احادیث قدسی (۱) – نویسنده

۲۵- کلیات حدیث قدسی (۱) – نویسنده

نرم افزار مجموعه آثار محدث شیخ حر عاملی که شامل متن کامل ۱۴۵ جلد کتاب از آثار محدّث شیخ حرّ عاملی (رحمه الله) و دیگر آثار مرتبط با وی می باشد و توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تهیه شده است.

میرزا حسین طبرسی نوری

 میرزا حسین بن محمدتقی بن علی محمد نوری طبرسی (۱۲۵۴-۱۳۲۰ق)، معروف به محدث نوری و حاجی نوری، فقیه، محقق، محدث و رجالى بزرگ و چهره سرشناس علماى شیعه در قرن چهاردهم هجرى به شمار مى‌آید. شهرت محدث نوری بیشتر به سبب تالیف کتاب مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل است. ولادتش در ۱۸ شوال سال ۱۲۵۴ هجرى قمری در روستاى یال رود از توابع شهرستان نور واقع در استان مازندران چشم به جهان گشود؛ وی در سن ۶۴ سالگی در شب چهارشنبه ۲۷ جمادى الآخرسنه ۱۳۲۰ هجرى قمری جان به جان آفرین تسلیم نمود و در شهر نجف، صحن حرم امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام سمت باب القبله دفن شد.

هنوز هشت سال او تمام نشده بود که غبار یتیمى بر چهره او نقش بست و پدر بزرگوار خود را که از علماى آن سامان بود از دست داد، او که در خانواده‌اى اهل علم به دنیا آمده بود، لذا علاقه‌اى وافر به علم و دانش و سلسلۀ جلیل روحانیت داشت و از همان کودکى به درس فقیه بزرگ آن دیار، مولى محمد على محلاتى رفت و علم و دانش را از محضر آن عالم بزرگ فرا گرفت. در آغاز جوانى به شهر تهران سفر کرد تا از علماى بزرگ آن شهر نیز بهره‌مند گردد. او در مجلس درس عالم جلیل، شیخ عبدالرحیم بروجردى حاضر شد و از خرمن علم و دانش آن دانشمند بزرگ خوشه چید و با دختر استادش شیخ عبدالرحیم بروجردى ازدواج کرد و با وصلت با خانواده‌اى روحانى و اهل علم، شرایط را براى پیشرفتهاى بزرگ علمى خود مهیا ساخت، چرا که همسر او در خانواده‌اى اهل علم تربیت شده بود و مى‌توانست شریک و همراهى مهربان براى همسر دانشمند خود باشد.

برخی از مهمترین کتاب های محدث نوری عبارت است از :

مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل؛ این کتاب مشهورترین و بزرگترین تألیف محدث نورى است که با جمع‌آورى بیش از ۲۳ هزار روایت که در وسائل الشیعه شیخ حر عاملی نیامده، مجموعه‌اى گران‌بها و ارزشمند براى جهان اسلام به یادگار نهاده است.

وی در مقدمه کتاب مستدرک الوسائل می‌نویسد: «عالم کامل، متبحر خبیر، محدث نقّاد و آگاه، نشر دهنده آثار، جمع آورنده روایات، شیخ محمد بن حسن حر عاملی درکتاب وسائل الشیعه روایات و احادیث فراوانی را از میان کتابهای روایی علما و اصحاب جمع‌آوری نموده‌است؛ روایاتی که برای جان لذت بخش و برای دیده نور چشم است…؛ ولی با مراجعه به دیگر کتابهای روایی اصحاب، به بخش دیگری از روایات برخوردم که کتاب ارزشمند وسائل آنها را در برندارد… و بعد از سعی و تلاش فراوان و جستجوی سخت در کتابهای روایی توانستم این مجموعه بزرگ و ارزشمند را جمع‌آوری نمایم که روایات آن در حدود روایات وسائل است و همچون روایات آن ارزشمند و گرانبها می‌باشد». این منابع شامل ۷۵ کتاب روایی معتبر شیعه است و در مجموع بیش از ۲۳ هزار روایت دارد.

جنه المأوی فی ذکر من فاز بلقاء الحجه علیه‌السلام، او معجزته فی الغیبه الکبری

رخسار پنهان ترجمه کشف الاستار عن وجه الغایب عن الابصار

لؤلؤ و مرجان در شرط پله اول و دوم منبر روضه‌خوانان

نجم الثاقب فی احوال الامام الغایب علیه‌ السلام

فیض القدسی فی احوال العلامه المجلسی

کشف الأستار عن وجه الغائب عن الأبصار

فصل الخطاب فی تحریف کتاب رب الارباب

دار السلام فی ما یتعلق بالرؤیا و المنام

نفس الرحمان فی فضائل السلمان

ظلمات الهاویه فی مثالب معاویه

وسایل الشیعه و مستدرکها

البرکات الأحمدیه

البدر المشعشع

سلامه المرصاد

میزان السماء

الکلمه الطیبه

مواقع النجوم

شاخه طوبى

معالم العبر

تحیه الزائر

برخی از شاگردان :

شیخ آقا بزرگ تهرانی

شیخ عباس قمی

شیخ محمد حسین کاشف الغطا

سید عبدالحسین شرف الدین

شیخ فضل الله نوری (داماد و خواهرزاده محدث نوری)

شیخ محمدتقی بافقی

میرزا حسین فقیه سبزواری

میرزا ابوالفضل تهرانی معروف به کلانتری نوری

فخرالمحققین

فخرالدین ابوطالب محمد بن حسن بن یوسف مطهر حلى (۶۸۲ – ۷۷۱ ق)، معروف به «فخرالمحققین»، فرزند علامه حلی، از فقهای برجسته شیعی قرن هشتم، در نیمه شب بیستم جمادى‌الأولى سال ۶۸۲ هجری قمری، در شهر حلّه، در خانه بزرگ‌ترین دانشمند شیعه؛ یعنى علامه حلى متولد شد.

درشب بیستم سنۀ ۶۸۲ ق، فخر المحققّین علّامه حلّى متولد شد و وفاتش شب ۲۵ جمادى الآخر واقع شده است(وقایع الأیام ، ج ۱، ص ۳۷۹ )

او همانند پدر بزرگوارش، قبل از اینکه به حد بلوغ برسد، از تحصیل نزد استاد بى‌نیاز شد و به مرتبه‌اى از فضائل و کمالات رسید که در میان دانشمندان عصر خویش و در محافل علمى و فکرى به «فخرالمحققین» لقب یافت. فخرالمحققین از نظر علمى و فضل و کمال فرهنگى، شخصیتى ممتاز و فوق‌العاده بود و از نظر ادب و اخلاق و صفات پسندیده انسانى نیز سرآمد جوانان روزگار بشمار مى‌رفت. پدر بزرگوارش به او عشق مى‌ورزید و به وجودش افتخار مى‌کرد.

فخرالمحققین محمّد بعد از ۸۹ سال زندگانى بابرکت و تلاش و کوشش در راه ترویج معارف اهل‌بیت(علیهم السلام) در ۲۵ جمادی‌الثانی ۷۷۱ قمری برابر با ۱۲ بهمن ۷۴۸ شمسی، نداى حق را لبیک گفت و به سراى باقى شتافت.

آثار وی عبارت است از:

  1. إیضاح الفوائد؛
  2. تحصیل النجاه فی اصول الدین؛
  3. شرح کتاب نهج المسترشدین؛
  4. شرح مبادی الأصول؛
  5. غایه السئول (شرح تهذیب الوصول علامه)؛
  6. جامع الفوائد؛
  7. حاشیه بر إرشاد الأذهان علامه؛
  8. الکافیه الوافیه؛
  9. منبع الأسرار؛
  10. مناسک حج؛
  11. رساله فخریه؛
  12. رساله پرسش و پاسخ؛
  13. المسائل المظاهریه؛
  14. واجبات الصلوه الثمانیه.

کتاب های چاپ شده و موجود در پایگاه کتابخانه دیجیتال نورلایب :

سید هاشم رسولی محلاتی

آشنایی با زندگینامه سید هاشم رسولى محلاتى (۱۳۰۸- ۱۳۹۸ش) مؤلف، مترجم و گردآورنده آثاری در حوزه تاریخ اسلام و سیره ائمه اطهار (علیهم السلام) که آثار متعددی‌ را به‌ رشته‌ی‌ تحریر درآورده‌ است‌ و می‌توان‌ آنها را در سه‌ مجموعه‌ تألیفات‌، ترجمه‌ها و تصحیح‌ها طبقه‌بندی‌ کرد…(منبع: پایگاه ویکی نور دانشنامه تخصصی کتابشناسی و زندگی نامه)

از تألیفات‌ ایشان‌ می‌توان‌ به‌ موارد ذیل‌ اشاره‌ کرد:

  1. احادیث‌ اخلاق
  2. تاریخ‌ انبیا
  3. تاریخ‌ زندگی‌ پیامبر اسلام‌ (ص‌)
  4. تاریخ‌ زندگی‌ حضرت‌ فاطمه‌ الزهرا (س‌)
  5. تاریخ‌ زندگانی‌ حضرت‌ امیرالمؤمنین‌ (ع‌)
  6. تاریخ‌ زندگانی‌ امام‌ حسن‌ مجتبی‌ (ع‌)
  7. تاریخ‌ زندگانی‌ حضرت‌ امام‌ حسین‌ (ع‌)
  8. تاریخ‌ تحلیلی‌ اسلام‌
  9. چهل‌ حدیث‌ (در نه‌ جلد)
  10. سخنی‌ درباره‌ی‌ زکاه
  11. سخنی‌ درباره‌ی‌ قرآن‌
  12. سخنی‌ درباره‌ی‌ نماز
  13. کیفر گناه‌
  14. مبارزه‌ با گناه‌.

ترجمه‌ها عبارت‌اند از:

  1. ترجمه‌ی‌ اصول‌ و روضه‌ی‌ کافی‌ در سه‌ جلد
  2. الارشاد شیخ‌ مفید در دو جلد
  3. تفسیر مجمع‌ البیان‌
  4. ترجمه‌ی‌ مفاتیح‌الجنان‌ اثر شیخ‌ عباس‌ قمی‌
  5. ترجمه‌ی‌ صحیفه‌ی‌ علویه‌
  6. مقاتل‌ الطالبین‌ ابوالفرج‌ اصفهانی‌

و همچنین‌ کتب‌ ذیل‌ را تصحیح‌ کردند:

  1. تصحیح‌ «اثبات‌ الحمدات‌ بالنصوص‌ و المعجزات‌ اثر علامه‌ حر عاملی‌
  2. تصحیح‌ ایقاض‌ الحجه‌ بالبرهان‌ علی‌ الرجعه‌ اثر علامه‌ حر عاملی‌
  3. تصحیح‌ مجمع‌ البیان‌ اثر فضل‌الله‌ طباطبایی‌
  4. مناقب‌ ابن‌ شهر آشوب‌ ۵٫ تصحیح‌ دارالسلام‌ مرحوم‌ حاجی‌ علی‌ نوری‌
  5. تصحیح‌ مرآت‌ المعقول‌ علامه‌ مجلسی‌
  6. نورالثقلین‌ عبدالعلی‌ هویزی‌

دانلود کتاب های سید هاشم رسولی محلاتی در کتابخانه دیجیتال نورلایب

همچنین برای مشاهده مقالات ایشان می توانید به پایگاه مجلات تخصصی نورمگز مراجعه نمایید.

خواجه نصیرالدین طوسی

ولادت خواجه نصیرالدّین امام طوسى أفضل الفضلاء در روز دوشنبه ۱۱ جمادى الاولى سنۀ ۵۹۷ هجری قمری بود روز فوت فخر رازى (منبع کتاب : وقایع السنین و الاعوام، ج ۱، ص ۳۲۸ )

ابوجعفر، محمد بن محمد بن حسن طوسى(طوس ۵۷۹-‌۶۵۳ش، بغداد)، معروف به محقق طوسى و خواجه نصیرالدین طوسى، شاعر، فیلسوف، منجم، متکلم، فقیه و ریاضی دان ایرانی قرن ششم و هفتم قمری است.

پدرش محمد بن حسن از فقهاى امامیه و محدثان طوس بود و خواجه در تحت تربیت چنین پدر دانشمندى پرورش یافته است. او در آغاز کودکى، قرآن مجید را آموخت و اقسام علوم ادبى، از قبیل صرف و نحو و اشتقاق و مبانى علل و لغت را فراگرفت و احادیث نبوى و آثار بزرگان دین را آموخت و در نزد پدر به تحصیل علم فقه و اصول و حدیث پرداخت و به گفته بعضى او نزد دایى خود مقدمات منطق و حکمت را یاد گرفت و بر حقایق علوم طبیعى و الهى واقف گشت. در این دوران به تحصیل علوم ریاضى از قبیل حساب و هندسه، جبر و موسیقى رو آورد و با دقت تمام به تحصیل این علوم پرداخت. گفته‌اند او نزد کمال‌الدین محمد حاسب از شاگردان افضل‌الدین کاشانى و دوست و همدم پدرش، فن ریاضى را خوانده است.

دانلود کتاب مشاهیر تشیع خواجه نصیرالدین طوسی، دکتر احمدپناه، مجمع جهانی شیعه شناسی

وى بعد از وفات پدرش بنا بر وصیت او که گفته بود: «به جاهایى برو که در آنجا اساتید فن هستند»، به مسافرت پرداخت و در هر جا عالمى را یافت، از او بهره گرفت تا اینکه در نیشابور اقامت گزید. شهر نیشابور با آنکه در حمله طایفه غزّ، دچار خرابى بسیار شده و بیشتر مساجد و مدارس آن در آن واقعه ویران گردیده و کتابخانه‌هاى مهم آن به غارت رفته بود و بسیارى از دانشمندان ساکن در آنجا، یا کشته شده یا جلاى وطن اختیار کرده بودند، بااین‌وجود تا حمله مغول اهمیت علمى خویش را از دست نداده بود و در زمان هجرت خواجه به آنجا باز هم مجمع علما، فقها، راویان حدیث، حکما و اطبا بود. در این شهر، خواجه نزد بسیارى از فقها و حکماى عصر خویش تلمذ نمود و به رتبه علمى والایى دست یافت.

خواجه در علوم و فنون متعدد داراى آثار و تألیفات است؛ آثار وى عبارتند از:

  1. تحریر اقلیدس؛
  2. تحریر مجسطى؛
  3. تحریر الأکر؛
  4. تحریر کتاب الأکر تألیف ثاوذوسیوس؛
  5. تحریر کتاب المأخوذات فى أصول الهندسه؛
  6. تحریر کتاب المعطیات فى الهندسه؛
  7. تحریر کتاب الکره المتحرکه؛
  8. تحریر معرفه مساحه الأشکال البسیطه و الکرویه؛
  9. تحریر کتاب اللیل و النهار یا کتاب الأیام و اللیالى؛
  10. تحریر کتاب المناظر؛
  11. تحریر کتاب جرمى النیرین و بعدیهما؛
  12. تحریر طلوع و غروب؛
  13. تحریر مطالع؛
  14. تحریر کتاب المفروضات؛
  15. تحریر کتاب ظاهرات الفلک؛
  16. تحریر کره و استوانه یا شرح الکره و الأسطوانه؛
  17. تحریر کتاب المساکن؛
  18. المخروطات؛
  19. رساله در احوال خطوط منحنیه؛
  20. کشف القناع عن أسرار شکل القطاع؛
  21. تربیع الدائره؛
  22. رساله فى انعطاف الشعاع و انعکاسه؛
  23. کتاب تسطیح الکره و المطالع؛
  24. رساله رد بر مصادره اقلیدس؛
  25. جوامع الحساب بالتخت و التراب؛
  26. رساله در علم مثلث؛
  27. رساله در حساب و جبر و مقابله؛
  28. رساله معینیه یا المفید در هیئت؛
  29. شرح معینیه؛
  30. زبده الهیئه؛
  31. زبده الإدراک فى هیئه الأفلاک؛
  32. مختصر در معرفت تقویم، مشهور به سى فصل؛
  33. مدخل فى علم النجوم؛
  34. ترجمه صور الکواکب؛
  35. تذکره نصیریه؛
  36. شرح ثمره بطلمیوس یا ترجمه ثمره بطلمیوس؛
  37. زیج ایلخانى؛
  38. رساله‌اى درباره قبله تبریز؛
  39. رساله‌اى در بیان صبح کاذب؛
  40. رساله‌اى در تحقیق قوس قزح؛
  41. بیست باب در معرفت اسطرلاب؛
  42. تجرید الاعتقاد؛
  43. قواعد العقائد؛
  44. فصول نصیریه؛
  45. تلخیص المحصل؛
  46. رساله الإمامه یا وجیزه نصیریه؛
  47. شرح الإشارات یا حلّ مشکلات الإشارات؛
  48. مصارع المصارع؛
  49. رساله‌اى در موجودات و اقسام آن؛
  50. بقاء النفس بعد فناء الجسد؛
  51. رساله در صدور موجودات از حضرت حق؛
  52. رساله اثبات جوهر مفارق؛
  53. شرح رساله العلم؛
  54. رساله رد ایراد کاتبى بر دلیل حکماء در اثبات واجب؛
  55. مفاوضات؛
  56. مؤاخذات؛
  57. جواب أسئله شمس‌الدین محمد کیشى؛
  58. رساله‌اى در جواب سؤال‌هاى محیى‌الدین عباسى؛
  59. مسائل هفت‌گانه؛
  60. جواب سؤال‌هایى از روم؛
  61. جواب سؤال‌هاى ابوالفضائل سید رکن‌الدین استرآبادى؛
  62. رساله‌اى در نفوس ارضیه و قواى آنها؛
  63. رساله‌اى در اتحاد مقول علیه و مقول؛
  64. مقاله‌اى درباره «آیا معناى ادراک، تعقل است یا غیر آن؟»؛
  65. جواب عزالدوله سعد بن منصور بن کمونه؛
  66. جواب سؤالى در خیر بودن وجود؛
  67. العلل و المعلولات؛
  68. رساله‌اى در بحث از علل و معلولات مترتبه؛
  69. فوائد ثمانیه در حکمت؛
  70. جواهرنامه؛
  71. المقالات یا مقالات شش گانه؛
  72. رساله ربط الحادث بالقدیم؛
  73. رساله إثبات وحده الله؛
  74. رساله جبر و اختیار؛
  75. رساله اثبات عقل فعال؛
  76. رساله أقسام الحکمه؛
  77. رساله ضرورت مرگ؛
  78. رساله‌اى در جواب نجم‌الدین دبیران؛
  79. اخلاق ناصری؛
  80. أوصاف الأشراف؛
  81. آغاز و انجام؛
  82. رساله آداب المتعلمین؛
  83. نصیحت‌نامه؛
  84. أساس الاقتباس؛
  85. تجرید منطق؛
  86. تعدیل المعیار فى نقد تنزیل الأفکار؛
  87. الحواشى على کلیات القانون؛
  88. جواب خواجه در رفع تناقض سخن حنین و ابن سینا در رنگ بول؛
  89. جواب خواجه به یکى از حکما درباره تنفس؛
  90. جواب خواجه به پرسش یکى از دانشمندان درباره مزاج اعضا؛
  91. ضوابط الطب؛
  92. ذیل جهان‌گشا؛
  93. رساله‌اى در رسم و آیین پادشاهان قدیم؛
  94. خلافت‌نامه؛
  95. معیار الأشعار؛
  96. جواهر الفرائض؛
  97. رساله در علم رمل؛
  98. مقاله در موسیقى؛
  99. رساله در اشارت به مکان و زمان آخرت؛
  100. تفسیر سوره و العصر.

کتاب های نصیر الدین طوسی، محمد بن محمد در پایگاه کتابخانه دیجیتال نورلایب :

فخر رازی کیست؟

فخرالدین ابوعبداللّه محمّد بن عمر بن حسین رازى شافعى (۵۴۳-۶۰۶ ق) عالم بزرگ، متکلم، فقیه و مفسر ایرانی است. معروفترین اثر او کتاب مفاتیح الغیب مشهور به تفسیر کبیر فخر رازی است که از مفصل‌ترین تفاسیر قرآن است.

امام فخرالدین ابوعبدالله محمد بن عمر بن حسین بن حسن بن علی تیمی طبرستانی مشهور به ابن خطیب رازی و امام المشککین از بزرگان متکلمین و خطبا و فیلسوف مشهور سده ششم هجری در ۲۵ رمضان سال ۵۴۳ یا ۵۴۴ در شهر ری زاده شد. محمد بن عمر فخر رازی یکی از مشاهیر علمی و ادبی اسلام شمرده می‌شود که در عصر خود از بزرگترین علما و حکمای اسلام بوده و در علوم معقول و منقول یعنی فلسفه، کلام، ریاضیات و فقه و اصول، تفسیر قرآن و ادبیات استاد، صاحب نظر و مرجع فضلای زمان محسوب می‌شده است.

علوم فقه و اصول و کلام اولیه را نزد پدرش آموخت و پس از وفات پدر نزد کمال سمعانى رفت و او را به عنوان مرشد و استاد برگزید. پس از مدتى جهت تکمیل دروس، به مراغه سفر نمود و علم کلام و حکمت را نزد مجدالدین جیلی که از بزرگان فن بود آموخت. رازى مدتى به سفر رفت و در خوارزم و ماوراء النهر، به دلیل بیان مطالبى بر خلاف مذهب مردم آنجا، از شهر اخراج شده به هرات رفت. در آنجا مورد اکرام و احترام‌ سلاطین غورى قرار گرفت و سلطان غیاث‌الدین محمد غورى مسجد جامع‌ بزرگ و مدرسه جامع هرات را براى مجالس پند و درس امام فخر رازى بنا نهاد. فخر رازى به دلیل آنکه دو پسرش داماد یکى از ثروتمندان رى بودند، از وضع مالى خوبى برخوردار بود. وفات فخر رازی در ۱۱ جمادی الاول سال ۵۹۷ ق است. او در موضوعات مختلفى از خود آثارى بر جاى گذاشته است:

  1. تفسیر الفخر الرازی المشتهر بالتفسیر الکبیر و مفاتیح الغیب ۳۴ جلدی نویسنده : فخر رازی، محمد بن عمر مقدمه‌نویس: میس، خلیل ناشر: دار الفکر محل نشر: بیروت – لبنان سال نشر: ۱۴۲۳ق
  2. التفسیر الکبیر (مفاتیح الغیب) ۳۲ جلدی نویسنده : فخر رازی، محمد بن عمر اعداد: مکتب تحقیق دار احیاء التراث العربی ناشر: دار احیاء التراث العربی محل نشر: بیروت – لبنان سال نشر : ۱۴۲۰ق=۱۹۹۹م
  3. التفسیر الکبیر ۳۲ جلدی نویسنده : فخر رازی، محمد بن عمر ناشر: دار الکتب العلمیه محل نشر: بیروت – لبنان سال نشر:۱۴۲۰
  4. المطالب العالیه من العلم الالهی ۹جلدی نویسنده : فخر رازی، محمد بن عمر محقق : سقا، احمد حجازی ناشر: دار الکتاب العربی محل نشر: بیروت – لبنان
  5. المحصول فی علم أصول الفقه ۴جلدی نویسنده: فخر رازی، محمد بن عمرمحقق: معوض، علی محمد محقق: عبدالموجود، عادل احمد ناشر:المکتبه العصریه محل نشر بیروت – لبنان سال نشر ۱۴۲۰ق
  6. عیون الحکمه مع شرح عیون الحکمه ۳جلدی شارح: فخر رازی، محمد بن عمر محقق: سقا، احمد حجازی نویسنده: ابن سینا، حسین بن عبد الله ناشر:موسسه الصادق (ع) محل نشر: تهران – ایران سال نشر: ۱۳۷۳ش
  7. الاربعین فی اصول الدین (فخر رازی) ۲جلدی نویسنده : فخر رازی، محمد بن عمر ناشر: مکتبه الکلیات الأزهریه محل نشر : الازهر – قاهره – مصر
  8. المباحث المشرقیه فی علم الالهیات و الطبیعیات ۲جلدی نویسنده: فخر رازی، محمد بن عمر ناشر : بیدارمحل نشر: قم – ایران سال نشر: ۱۳۷۰ ش
  9. شرحی الإشارات ۲جلدی شارح : فخر رازی، محمد بن عمر شارح: نصیر الدین طوسی، محمد بن محمد نویسنده: ابن سینا، حسین بن عبد الله ناشر: کتابخانه عمومی حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی (ره) محل نشر: قم – ایران سال نشر: ۱۳۶۳ش
  10. شرح الاشارات و التنبیهات (الفخر الرازی) ۲جلدی نویسنده: فخر رازی، محمد بن عمر مصحح: نجف زاده، علیرضا ناشر: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی محل نشر: تهران – ایران سال نشر: ۱۳۸۴ش
  11. أساس التقدیس نویسنده : فخر رازی، محمد بن عمر محقق: سقا، احمد حجازی ناشر: مکتبه الکلیات الازهریه محل نشر: قاهره – مصرسال نشر: ۱۴۰۶ ق
  12. اساس التقدیس نویسنده: فخر رازی، محمد بن عمر محقق: اسماعیل، عبد الله محمد ناشر:المکتبه الازهریه للتراث محل نشر: قاهره – مصر سال نشر: ۱۴۳۲ق
  13. أسرار التنزیل و أنوار التأویل نویسنده: فخر رازی، محمد بن عمر محقق:عمیره، عبد الرحمن محقق: درویش، عبد المنعم فرج ناشر : دار رکابی للنشر محل نشر: قاهره – مصر سال نشر : ۲۰۰۰م
  14. إعتقادات فرق المسلمین و المشرکین نویسنده: فخر رازی، محمد بن عمر محقق و معلق: عزب، محمد زینهم محمد ناشر: مکتبه مدبولی محل نشر: قاهره – مصر سال  نشر: ۱۴۱۳ ق
  15. الإشاره فی أصول الکلام نویسنده :فخر رازی، محمد بن عمر محقق: عایدی، ربیع صبحی مقدمه‌نویس: موصلی، اکرم عبدالوهاب مقدمه‌نویس: فقیر، علی محقق: عایدی، محمد صبحی ناشر: مرکز نور العلوم للبحوث و الدراسات سال نشر : ۱۴۲۸ق
  16. الرساله الکمالیه فی الحقایق الالهیه نویسنده: فخر رازی، محمد بن عمر محقق: محی الدین، علی ناشر: دار الکتب العلمیه، منشورات محمد علی بیضون محل نشر : بیروت – لبنان سال نشر : ۲۰۰۲م
  17. الشجره المبارکه فی أنساب الطالبیه نویسنده: فخر رازی، محمد بن عمر محقق: رجایی، مهدی ا شراف: مرعشی، محمود ناشر:مکتبه آیه الله العظمی المرعشی النجفی (ره) محل نشر: قم – ایران سال نشر : ۱۳۷۷ش
  18. الشفاعه العظمى فی یوم القیامه نویسنده: فخر رازی، محمد بن عمر محقق: سقا، احمد حجازی ناشر: المکتبه الازهریه للتراث محل نشر: قاهره – مصر سال نشر: ۱۹۸۸م
  19. الفراسه نویسنده: فخر رازی، محمد بن عمر محقق: عاشور، مصطفی ناشر: مکتبه القرآن محل نشر: قاهره – مصر
  20. القضاء و القدر نویسنده: فخر رازی، محمد بن عمر تصحیح و تعلیق: بغدادی، محمد معتصم بالله ناشر: دار الکتاب العربی محل نشر: بیروت – لبنان
  21. المحصل نویسنده: فخر رازی، محمد بن عمر محقق:اتای، حسین ناشر: دار الرازی محل نشر: عمان – اردن
  22. النبوات و ما یتعلق بها نویسنده: فخر رازی، محمد بن عمر محقق: سقا، احمد حجازی ناشر:مکتبه الکلیات الازهریه محل نشر: قاهره – مصر
  23. النفس و الروح و شرح قواهما نویسنده: فخر رازی، محمد بن عمر محقق: معصومی، محمدصغیر حسن ناشر: الابحاث الاسلامیه محل نشر: تهران – ایران سال نشر: ۱۴۰۶ ق
  24. تلخیص المحصل شارح : نصیر الدین طوسی، محمد بن محمد نویسنده: فخر رازی، محمد بن عمر ناشر: دار الاضواء محل نشر: بیروت – لبنان سال نشر: ۱۴۰۵ق
  25. حفظ البدن (رساله‌ای فارسی در بهداشت و تندرستی) نویسنده: فخر رازی، محمد بن عمر تحقیق و تصحیح : ذاکر، محمد ابراهیم ناشر: مرکز پژوهشی میراث مکتوب محل نشر:تهران – ایران سال نشر: ۱۳۹۰ش
  26. خوابگزاری، التحبیر فی علم التعبیر نویسنده: فخر رازی، محمد بن عمر گرداورنده: افشار، ایرج ناشر: المعی محل نشر: تهران – ایران سال نشر: ۱۳۸۵ش
  27. شرح أسماء الله الحسنی شارح: جمال‌زاده، عبدالرضا نویسنده: فخر رازی، محمد بن عمر ناشر:موسسه فرهنگی هنری نوین پژوهش فیاض محل نشر: تهران – ایران سال نشر : ۱۳۹۶ش
  28. شرح اسماء الحسنی (لوامع البینات) نویسنده: فخر رازی، محمد بن عمر مراجعه: سعد، طه عبد الروف ناشر: مکتبه الکلیات الازهریه محل نشر: قاهره – مصر
  29. عصمه الانبیاء نویسنده: فخر رازی، محمد بن عمر ناشر: دار الکتب العلمیه، منشورات محمد علی بیضون محل نشر: بیروت – لبنان
  30. لباب الاشارات و التنبیهات نویسنده: فخر رازی، محمد بن عمر ناشر: مکتبه الکلیات الازهریه محل نشر: قاهره – مصر
  31. مناظرات فخرالدین رازی فی بلاد ماوراء النهر نویسنده: فخر رازی، محمد بن عمر محقق: خلیف، فتح الله ناشر: دار المشرق محل نشر: بیروت – لبنان
  32. مناقب الإمام الشافعی نویسنده: فخر رازی، محمد بن عمر محقق: سقا، احمد حجازی ناشر: دار الجیل محل نشر: بیروت – لبنان سال نشر: ۱۴۱۳ق
  33. منطق الملخص نویسنده: فخر رازی، محمد بن عمر محقق: فرامرز قراملکی، احد محقق: اصغری نژاد، آدینه ناشر: دانشگاه امام صادق (ع) محل نشر: تهران – ایران سال نشر: ۱۳۸۱ش
  34. یسألونک عن الروح نویسنده: فخر رازی، محمد بن عمر محقق: هلاوی، محمد عبدالعزیز ناشر: مکتبه القرآن محل نشر: بولاق – مصر سال نشر: ۲۰۰۲م
  35. کشف التمویهات فی شرح الرازی علی الإشارات و التنبیهات للرئیس إبن سینا نویسنده: آمدی، علی بن محمد نویسنده: فخر رازی، محمد بن عمر محقق: مزیدی، احمد فرید ناشر: دار الکتب العلمیه، منشورات محمد علی بیضون محل نشر: بیروت – لبنان سال نشر: ۱۴۳۴ق
  36. الشجره المبارکه فی أنساب الطالبیه نویسنده: فخر رازی، محمد بن عمر محقق: رجایی، مهدی اشراف: مرعشی، محمود ناشر:مکتبه آیه الله العظمی المرعشی النجفی(ره) محل نشر: قم – ایران سال نشر: ۱۴۰۹ق

شهید اول در یک نگاه

ابوعبدالله شمس‌الدین محمد بن مکی بن محمد شامی عاملی جزینی (۷۳۴-۷۸۶ق) معروف به شهید اول، از علماء و محققان سرشناس شیعه در قرن هشتم قمری، از منطقه جبل عامل لبنان، از مهم‌ترین آثار ایشان، مى‌توان از «اللمعه الدمشقیه» نام برد که جزء کتاب‌هاى درسى حوزه علمیه مى‌باشد و دارای شروح فراوانی است.

ولادت

شهید اول در سال ۷۳۴ق، به دنیا آمد. وی اهل جبل عامل منطقه‌ای است در جنوب لبنان و از قدیمی ترین مراکز تشیع است و هم اکنون نیز یک مرکز شیعی است. پدرش، جمال‌الدین نیز از دانشمندان بزرگ زمان خود بوده است. اجداد و فرزندان شهید اول همگی اهل فضل و علم و از دانشمندان عصر خویش بودند.

شهادت

زمانى که حکومت دمشق به سلسله جراکسه رسید و در اختیار فردى به نام «بیدمر» افتاد، ایشان نیز مورد حسد قرار گرفت و عده‌اى از بى‌دینان به اتهامات واهى و ساختگى او را به زندان انداختند؛ به این بهانه که مدعى شدند شهید اول از اسلام برگشته است و با نهضت سربه‌داران در ایران ارتباط دارد و نامه‌اى براى حاکم دمشق ارسال کرده و خواستار محاکمه وى شدند. این حیله افراد بى‌دین، کارساز شد و ایشان به زندان افکنده شد و حتى نامه‌هاى این فقیه سترگ به حاکم کارگر نیفتاد.

این شهید سرافراز، سرانجام در روز پنج‌شنبه، نهم جمادى‌الاول سال ۷۸۶ق، در سن ۵۲ سالگى، پس از محاکمه و صدور حکم قتل وى توسط قضات دربارى، در قلعه دمشقِ شام، به شهادت رسید. پس از شهادت، بدن مقدسش را به دار زدند، سپس سنگ‌سار کردند و آن‌گاه جسم بى‌جانش را سوزاندند تا آثارى از او باقى نماند؛ به همین خاطر است که مرقدى براى این فقیه بزرگ نمى‌شناسیم تا بر سر مزارش عاشقانه تبرک جوییم.

شیخنا الأعظم فخر الشیعه وَتاج الشریعه وَالرکن العمید، تاج الفقهاء، شمس الملّه وَالدین أبو عبدالله الشیخ محمّد بن مکّی العامِلی الشهید (أحلّه الله أعلى غرف الجنان). قُتِلَ بِالسیف ثُمّ صُلِبَ ثُمّ رُجِمَ ثُمّ أُحرِق بِالنار بِبلده دمشق فی دوله بیدمر وَسلطنه برقوق بِفتوى المالکی یسمّى برهانُ الدین وَعباد بن جماعه الشافعی بعد أن حبس فی القلعه الدمشقیه سنه کامله. وَمصنّفاته -‎‎ طاب ثراه -‎‎ فی الفقه وَالأُصول وَغیرهما کالذکرى وَالدروس وَالبیان وَالقواعد وَالألفیّه وَالنفلیّه وَ [غایه] المراد وَشرح الإرشاد جلیله الفوائد متداوله بین أهل العلم وَهِی فی أعلى مراتب التحقیق وَالتنقیح. وَمنها اللمعه الدمشقیه التی صنّفها فی سبعه أیّام وَماکان یحضره غیر المختصر النافع. وَمنها المجامیع الثلاثه رأیت إحداها بِخط الشیخ محمّد الجبعی جدّ شیخنا البهائی إلى غیر ذلک. وَهو رحمه الله أوّل مِن لقّب بالشهید وَأوّل مَن هذّب کتاب الفقه عن نقل أقاویل المخالفین وَکان مِن نعم الله تعالى علیه أن جعل العلم وَالفضل وَالتقوى فیه وَفی أهله وَأولاده ذکوراً أو إناثاً وَکان عمره الشریف اثنین وَخمسین سنه منبع کتاب وقایع الأیام (فیض العلام فی عمل الشهور و وقایع الأیام ) نویسنده :قمی، عباس مصحح :صادقی، محسن و مردی، عباسعلی ناشر: نور مطاف

آثار شهید اول

  1. موسوعه الشهید الأول (۲۰جلدی) نویسنده :شهید اول، محمد بن مکی نویسنده : مختاری، رضا اشراف : ناطقی، علی اوسط گردآورنده : مرکز العلوم والثقافه الاسلامیه، مرکز احیاء التراث الاسلامی محقق : مجموعه من المحققین ناشر :مرکز العلوم و الثقافه الاسلامیه، معاونیه الابحاث لمکتب الاعلام الاسلامی فی الحوزه العلمیه، قم المقدسه محل نشر: قم – ایران سال نشر :۱۴۳۰ق
  2. اللمعه الدمشقیه فی فقه الإمامیه نویسنده :شهید اول، محمد بن مکی محقق : مروارید، علی اصغر محقق : مروارید، محمد تقی ناشر:الدار الاسلامیه – دار التراث محل نشر: بیروت
  3. الأربعون حدیثا نویسنده :شهید اول، محمد بن مکی مترجم : کوشا، محمدعلی ناشر :نهاوندی محل نشر :قم – ایران سال نشر :۱۳۷۴ش
  4. البیان نویسنده :شهید اول، محمد بن مکی محقق : حسون، محمد ناشر: محمد الحسون محل نشر: قم – ایران سال نشر :۱۳۷۱ش
  5. الدره الباهره من الأصداف الطاهره نویسنده :شهید اول، محمد بن مکی مترجم : مسعودی، عبدالهادی ناشر: آستانه مقدسه قم، انتشارات زائرمحل نشر: قم – ایران سال نشر: ۱۳۷۹ش
  6. القواعد و الفوائد فی الفقه و الاُصول و العربیه (۲جلدی) نویسنده :شهید اول، محمد بن مکی محقق : حکیم، عبدالهادی سید محسن ناشر: مکتبه المفید محل نشر: قم – ایران
  7. المزار نویسنده :شهید اول، محمد بن مکی محقق : بدری، محمود ناشر: موسسه المعارف الاسلامیه محل نشر: قم – ایران سال نشر: ۱۴۱۶ق
  8. ذکری الشیعه فی أحکام الشریعه (۴جلدی) نویسنده : شهید اول، محمد بن مکی محقق : مؤسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث ناشر: موسسه آل البیت (علیهم السلام) لإحیاء التراث محل نشر : قم – ایران سال نشر : ۱۳۷۷ش
  9. غایه المراد فی شرح نکت الإرشاد (۴جلدی) نویسنده : شهید اول، محمد بن مکی نویسنده : علامه حلی، حسن بن یوسف محقق : مختاری، رضا محقق : مرکز الابحاث و الدراسات الاسلامیه نویسنده : شهید ثانی، زین‌ الدین بن علی ناشر: مرکز الابحاث و الدراسات الاسلامیه محل نشر: قم – ایران سال نشر: ۱۳۷۳ش
  10. المزار نویسنده :شهید اول، محمد بن مکی محقق : مدرسه الامام المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف محقق : موحد ابطحی اصفهانی، محمدباقر ناشر: مدرسه الإمام المهدی (علیه السلام‌) محل نشر: قم – ایران سال نشر: ۱۴۱۰ق
  11. عناوین الاحکام ( ترجمه و شرح متن لمعه) ۴جلدی نویسنده : شهید اول، محمد بن مکی محقق: ذهنی تهرانی، محمد جواد ناشر: وجدانی محل نشر: قم – ایران سال نشر: ۱۳۷۳ش
  12. شرح کتاب حدود «شرح اللمعه الدمشقیه» نویسنده : مسعودی‌علوی، اسدالله نویسنده : شهید اول، محمد بن مکی ناشر: موسسه در راه حق محل نشر: قم – ایران سال نشر: ۱۳۹۵ش
  13. شرح اللمعه الدمشقیه (۲جلدی) نویسنده : شهید ثانی، زین‌ الدین بن علی نویسنده : شهید اول، محمد بن مکی ناشر: ناصر محل نشر: قم – ایران سال نشر: ۱۴۱۳ق
  14. شرح الروضه البهیه (۵جلدی) شارح : دشتی نجفی، احمد نویسنده : شهید اول، محمد بن مکی نویسنده : شهید ثانی، زین‌ الدین بن علی ناشر: مجمع الذخایر الاسلامیه محل نشر: قم – ایران سال نشر: ۱۴۲۹ق
  15. النجعه فی شرح اللمعه ۱۱جلدی شارح: شوشتری، محمدتقی نویسنده: شهید اول، محمد بن مکی مصحح: غفاری، علی‌ اکبر ناشر: مکتبه الصدوق محل نشر :تهران – ایران سال نشر: ۱۳۶۴ش
  16. الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه کلانتر ۱۰جلدی نویسنده : شهید ثانی، زین‌ الدین بن علی محقق :کلانتر، محمد ناشر: موسسه الاعلمی للمطبوعات محل نشر: بیروت – لبنان
  17. الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه ۳جلدی نویسنده : شهید اول، محمد بن مکی شارح : شهید ثانی، زین‌ الدین بن علی حاشیه نویس : سلطان العلماء، حسین بن محمد مصحح : قاروبی تبریزی، حسن ناشر : دار التفسیر محل نشر: قم – ایران سال نشر : ۱۴۲۷ق
  18. الدره الباهره من الاصداف الطاهره (طبع جدید) نویسنده : شهید اول، محمد بن مکی محقق : مسعودی، عبدالهادی ناشر: آستانه مقدسه قم، انتشارات زائر محل نشر: قم – ایران سال نشر: ۱۳۷۹ش
  19. التعلیقات علی شرح اللمعه الدمشقیه نویسنده : آقاجمال خوانساری، محمد بن حسین مصحح : رجایی، مهدی نویسنده : شهید اول، محمد بن مکی نویسنده : شهید ثانی، زین‌ الدین بن علی ناشر: المدرسه الرضویه محل نشر: قم – ایران سال نشر: ۱۳۶۴ش
  20. الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه ۱۰جلدی شارح : شهید ثانی، زین‌ الدین بن علی مصحح : کلانتر، محمد نویسنده : شهید اول، محمد بن مکی ناشر: دارالتعارف للمطبوعات محل نشر: بیروت – لبنان

دسترسی به مقالات مرتبط با شهید اول در پایگاه حوزه

عطار نیشابوری

تذکره الأولیاء شیخ فریدالیدن عطار نیشابوری تصحیح رینولد نیکلسون ناشر مطبعه لیدن هلند

از آثار عارف مشهور قرن ششم و هفتم هجری قمری به زبان فارسی است که در آن، تعدادی از شخصیت‌های صوفی و عارف را شناسانده است. این اثر را «رینولد آلن نیکلسون»، تصحیح کرده است. این کتاب با قلمی ادیبانه و با نثری مسجع به نگارش درآمده است. گفتنی است که دکتر محمد استعلامی یادآور شده است که این کتاب مشتمل است بر مقدمه و ۷۲ باب و دست نویس‌های معتبر تذکره الأولیاء تا قرن دهم، شامل همین مطالب است، اما پس از قرن دهم، فصل‌های دیگری با عنوان «ذکر متأخران از مشایخ کبار» بر این کتاب افزوده شده که حالات و سخنان ۲۵ تن از عارفان قرن‌های چهارم و پنجم را در بر دارد و بیشتر این پیوست از مآخذی برداشته شده که احتمالاً در دسترس مؤلف تذکره الأولیاء نیز بوده و مطالب آن به شیوه تذکره الأولیاء تألیف شده است؛ ازاین رو بسیاری از پژوهشگران معاصر، از جمله نیکلسون، آن را جزو اصل کتاب پنداشته‌اند؛ درحالی که این ملحقات در هیچ یک از نسخه‌های کهن کتاب نیست و فهرستی هم که عطّار در آغاز کتاب آورده، شامل همان ۷۲ نام است…

اندیشه های عطار در لسان الغیب، وصلت نامه و مفتاح الاراده با مقدمه و تصحیح حسین حیدرخانی

الهی نامه ، شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری، با مفدمه و تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی

پندنامه شیخ فریدالدین عطار نیشابوری تصحیح و توضیح عباسعلی صرافی

خسرونامه شیخ فریدالدین عطار نیشابوری با مقدمه فرشید اقبال

تنها منظومه‌اى از نویسنده است که از ماجراى عشق دو دلداده و داستان زندگانى دو شاهزاده سخن مى‌گوید. اصل این داستان، چنانکه خود شیخ در آغاز کتاب بدان اشاره کرده، افسانه‌اى باستانى است به قلم «بدر اهوازى» که احوالش مانند بسیارى از داستان نویسان مجهول است. در ابتدای این اثر فرشید اقبال مقدمه ای بر کتاب افزوده است.

مصیبت نامه شیخ فریدالدین عطار نیشابوری تصحیح عبدالوهاب نورانی وصال

جوهر الذات، کتابی است از شیخ فریدالدین عطار نیشابوری به اهتمام تیمور برهان لیمودهی که در خودشناسی و شناخت گوهر وجود آدمی که طی بیان مراحل سیر و سلوک آدمی، برای وصول به حقیقت و کشف عالم وجود، سرانجام به معرفت و شناخت حضرت باری که مقصد و مقصود نهایی همه مخلوقات و موجودات عالم، به‌ویژه انسان سرگردان است، منتهی می‌گردد …

منطق‌الطیر یا «مقامات طیور»، اثر شیخ فریدالدین عطار نیشابورى (متوفی ۶۱۸ق)، مثنوى‌اى فارسی است که به‌گونه‌اى تمثیلى، منازل سیر و سلوک معنوى و سختى‌ها و شرایط آن را در قالب داستان پرندگان و از زبان آن‌ها بیان کرده است. این اثر با مقدمه جواد سلماسی زاده منتشر شده است. سلماسی زاده در مقدمه‌اش، منطق‌الطیر را در میان مثنوی‌های عرفانی از همه مهم‌تر و شیواتر و گل سرسبد آثار خواجه فریدالدین عطار دانسته است‏ که مشتمل بر ۴۶۰۰ بیت است. وی همچنین به زندگانی عطار، چگونگی بریدن او از دنیا و پای گذاشتن در مسیر سیر و سلوک عرفانی به‌اختصار اشاره کرده است…

مظهر العجایب و مظهر الاسرار منسوب به شیخ فریدالدین عطار نیشابوری که در ذکر فضائل امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیهماالسلام و کرامات آن حضرت سروده شده است. مظهر العجایب از القاب امام علی علیه السلام است و در انتهای کتاب نیز یکی دیگر از آثار شیخ عطار نیشابوری به چاپ رسیده است.