Category: امکانات و قابلیت ها

نسخه جدید اندرویدی نورلایب

به اطلاع کاربران محترم و فرهیخته کتابخانه دیجیتال نورمی رسد که با توجه به رفع اشکالات و به روز رسانی نرم افزار کاربردی نورلایب، بزرگترین بانک اطلاعات نسخه اندرویدی متن و تصویر کتاب‌های علوم اسلامی، عرضه شد.

رفع اشکال احراز هویت کاربران و همچنین رفع اشکالات ارتباط با سرور در برخی موارد و نیز بهبود و بروزرسانی رابط کاربری از جمله تغییراتی است که در نسخه جدید این نرم‌افزار، در اختیار کاربران نرم افزار قرار گرفته است.

در ضمن یادآوری می شود که این نرم‌افزار با گنجینه گسترده و متنوع منابع و متون اسلامی پایگاه کتابخانه دیجیتال نورکه دارای بیش از ۵۱٫۰۰۰ جلد کتاب، در بیش از ۳۱٫۰۰۰ عنوان و همچنین بیست و هفت میلیون و ششصد هزار صفحات متنی و تصویری در جهت بهبود فضای مطالعه و پژوهش، در اختیار علاقه‌مندان قرارگرفته است.

طرح کتاب خوانی رایگان

به مناسبت ایام عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفایش مطالعه کتاب پایگاه کتابخانه دیجیتال در دهه اول محرم برای کاربران فاقد شارژ رایگان شد.

مرتبط یاب آیات

همواره دسترسی آسان به آیات، ترجمه یا تفسیر آیات مرتبط با موضوع مورد پژوهش، راهکار مفیدی برای علاقه‌مندان به مباحث قرآنی است چرا که کشف ارتباط بین آیات قرآن، به درک دقیق‌تر آیات و شناخت بعضی مفاهیم مجهول، کمک شایانی می‌کند. به همین دلیل است که بسیاری از محققان قرآنی دوست دارند آیه یا آیات مرتبط با موضوع مورد نظر خویش را بیابند و پژوهش خود را به نتیجه‌ای مطلوب برسانند.
بر همین اساس، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در ماه نزول قرآن و همسو با نیاز پژوهشگران قرآنی با بهره‌گیری از دانش هوش مصنوعی، سرویس کشف آیات مرتبط را در پایگاه جامع قرآنی راه‌اندازی کرد و در اختیار قرآن‌پژوهان گرامی قرار داد.
در قابلیت آیات مرتبط که به همت پژوهشگران علوم قرآن و تفسیر، مهندسان بخش وب و پردازش هوشمند نور راه‌‌اندازی شده، کاربر می‌تواند با انتخاب آیه مدنظر خود، تمامی آیاتی که از نظر مفهومی یا لفظی مشابهت دارند را ملاحظه کرده و از آن طریق با دست پیدا کردن به تفاسیر و ترجمه آیات مرتبط، مجهولات خود را برطرف کند و به غنای پژوهش خود بیفزاید.

همچنین در این سرویس ارزشمند، قرآن‌پژوهان می‌توانند با تنظیم میزان شباهتِ دیگر آیات با آیه مدنظر، دامنه آیات مرتبط را وسیع یا محدود کنند. به علاوه، قابلیت تفکیک آیات مرتبط بر اساس نوع ارتباط، سوره و محل نزول نیز امکان دیگری است که در سرویس آیات مرتبط در اختیار کاربر قرار گرفته است.

گفتنی است، وب‌گاه جامع قرآنی، یکی از بزرگترین پایگاه‌های قرآن‌پژوهی در سطح وب است که متن قرآن مجید با فهرست‌های گوناگون، ترجمه قرآن به اکثر زبان های خارجی، تفاسیر قرآن به زبان فارسی و عربی، اعراب قرآن شامل تجزیه صرفی، ترکیب نحوی و تحلیل بلاغی، اعلام قرآن، سوره‌نامه و تلاوت قرآن توسط قاریان مشهور جهان اسلام و … را در کنار قابلیت‌های پژوهشی و کاربردیِ به‌روز، ارائه کرده است.
 

جهت مشاهده سرویس آیات مرتبط و استفاده از پایگاه جامع قرآنی، اینجا کلیک کنید.

جامع الاحادیث همراه

با تلاش مهندسان و پژوهشگران مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و با توجه به احساس نیاز و درخواست مکرر کاربران نور، نرم‌افزار جامع الاحادیث همراه مبتنی بر سیستم عامل اندروید تولید شد و به‌صورت رایگان در اختیار حدیث‌پژوهان و عموم علاقه‌مندان قرار گرفت.
نرم‌افزار جامع الاحادیث همراه، نسخه موبایلی پایگاه اینترنتی جامع الاحادیث است که برای استفاده در تلفن‌های همراه با سیستم عامل اندروید تهیه شده و به صورت آنلاین و هوشمند از آن پایگاه سرویس می‌گیرد.
این نرم‌افزار علاوه بر عرضۀ مجموعه روایات موجود در ۱۹۹ عنوان از مصادر حدیثی شیعه شامل حدود ۴۰۰ هزار روایت و ترجمه‌ها و شروح نگاشته شده بر آنها، احادیث مرتبط و اطلاعات مفید و کاربردی مربوط به اسناد روایات را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.
همچنین امکانات متنوع پژوهشی از قبیل جستجوی مناسب، انتخاب و دسته‌بندی احادیث دلخواه، ایجاد قفسه کتاب، درج نمایه بر احادیث و قابلیت‌های پژوهشی و کاربردی دیگری نیز برای حدیث‌پژوهان گرامی فراهم آمده است.
لازم به ذکر است، کاربران جامع الاحادیثِ همراه پس از قطع ارتباط با شبکه، همچنان می‌توانند به صورت آفلاین از اطلاعات ذخیره شده در نرم‌افزار خود استفاده نمایند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت رایگان نرم‌افزار جامع الاحادیث همراه، اینجا کلیک کنید.

۴۳۰۰۰جلد کتاب اسلامی

پایگاه کتابخانه دیجیتال علوم اسلامی نورلایب که با هدف عرضه کتاب های تخصصی حوزه علوم اسلامی و انسانی بر روی شبکه جهانی اینترنت راه اندازی شد هم اکنون در بردارنده بیش از چهل و سه هزار جلد از کتاب های ارزشمند علوم اسلامی در موضوعاتی همچون: علوم قرآن و تفسیر، علوم حدیث، ، تاریخ و سیره، فقه و اصول، کلام و فلسفه، اقتصاد، ادبیات و زبان ها، علوم سیاسی، جامعه شناسی، اطلاع رسانی و کتابداری، ادیان و مذاهب، مدیریت، حقوق و قضا، هنر و معماری، اخلاق، تصوف و عرفان، ادعیه و زیارات، جغرافیای جهان اسلام، روان شناسی، تراجم و کتاب شناسی، علوم اجتماعی، مهدویت، علوم تربیتی، حوزه سلامت و طب سنتی، فرق و مذاهب اسلامی، رجال و درایه و… به همراه قابلیت های منحصر به فرد پژوهشی می باشد.

دسترسی به صفحات تصویری کتاب به صورت فایل (PDF) و همچنین صفحات متنی به صورت فایل (HTML) با قابلیت جستجو در متن، نمایش مخصوص آیات و احادیث به همراه امکان ارتباط آیه با پایگاه جامع قرآنی و مشاهده احادیث مشابه در پایگاه جامع الاحادیث برای دسترسی به ترجمه و تفسیر و شرح آیات و روایات، مدیریت میز پژوهشی با درج و حذف کتب در قفسه شخصی، مدیریت پروژه های پژوهشی کاربران، جستجوی پیشرفته و هوشمند با رتبه بندی نتایج همراه با امکان محدودسازی نتایج جستجو و پیشنهاد کلمات مرتبط، مدیریت یادداشت‌ های شخصی، مشابهت یابی ماشینی متون، پیشنهاد کتب مرتبط، لینک ارجاعات و استنادات ، مدیریت نمایه‌ های شخصی، رنگی کردن متن، نشانه گذاری، مشابهت یابی متون، معرفی آثار دیگر نویسنده، ارائه اطلاعات کتابشناسی و امکان دریافت فایل ارجاع با استفاده از ابزارهای مدیریت ارجاعات کتاب شناختی و شیوه های استناددهی، نمایش درختی فهرست کتاب با امکان همگام سازی صفحه، مدیریت پروژه های تحقیقاتی و میز پژوهشی شخصی با امکان درج و حذف کتاب در قفسه شخصی، حاشیه نویسی و مدیریت یادداشت ها، کتابخانه های تخصصی موضوعی، فهرست الفبایی و موضوعی، معرفی اطلاعات درباره کتاب و پدیدآور با امکان ارتباط با دانشنامه تخصصی کتابشناسی و مشاهیر در پایگاه ویکی نور، امکان دانلود تصویر و متن با تعیین محدوده مشخص صفحات کتاب، نمایه زنی و مدیریت نمایه های کاربر، نشانه گذاری صفحه با امکان درج و حذف نشانه ها، مدیریت ابزارهای نمایشی اندازه قلم و رنگ زمینه متن، جستجوی پیشرفته و هوشمند در عنوان کتاب و نام پدیدآوران و متن کتاب با امکان محدود سازی فیلتر در کتاب، پدیدآور، ناشر، زبان، موضوع و… از جمله ویژگی‌های این کتابخانه دیجیتالی در فضای مجازی اینترنت است که دسترسی به کتاب و منابع علمی را فراگیر بدون محدودیت زمان و مکان کرده است. 

۴۲هزار جلد کتاب علوم اسلامی

بیش از چهل و دو هزار جلد کتاب تخصصی علوم اسلامی در پایگاه کتابخانه دیجیتال نورلایب بارگزاری شد که با این امکان دسترسی به بیش از بیست و چهار هزار و ششصد عنوان کتاب در حوزه مطالعات اسلامی، در پایگاه و اپلیکیشن اندرویدی کتابخانه دیجیتال نور برای علاقه مندان به پژوهش و تحقیق در علوم انسانی فراهم گردید.

این پایگاه هم‌ اکنون داری بیش از هشت میلیون و پانصد و چهل هزار صفحه متنی، و در حدود پانزده میلیون و دویست و پنج هزار صفحه تصویری، که در مجموع بالغ بر بیست و چهارمیلیون صفحات متنی و تصویری دیجیتال تخصصی را با نزدیک به از سیصد و بیست و پنح هزار نفر کاربر دارد و به عنوان برترین پایگاه کتابخانه دیجیتال بر خط علوم اسلامی شناخته می‌شود.

چهل هزار کتاب اسلامی

دسترسی آسان و سریع به بیش از چهل هزار جلد کتاب معارف انسانی و علوم اسلامی بر روی پایگاه کتابخانه دیجیتال نور و اپلیکیشن اندرویدی نورلایب، در همه‌جا و برای همگان، فراهم شد.

عموم علاقه‌مندان، به خصوص فرهیختگان و پژوهشگران علوم اسلامی برای بهره‌مندی از این بانکِ ارزشمند، مشتمل بر بیش از ۱۴ میلیون و ششصد هزار صفحۀ تصویری و هشت میلیون و پانصد و پنج هزار صفحۀ متنی، فقط کافی است با موبایل، تبلت یا کامپیوتر خود در اینترنت، پایگاه کتابخانه دیجیتال نورلایب یا برنامه کاربردی نورلایب را جستجو کنند و با اشتراک در بزرگترین پایگاه کتابخانه دیجیتال علوم اسلامی، از محتوای این کتابخانه به‌همراه امکانات بی‌نظیر پژوهشی آن و قابلیت های مختلف آن برای تحقیق و پژوهش، استفاده نمایند.

گفتنی است، نورلایب با بیش از ده سال سابقۀ فعالیت علمی و پژوهشی در راستای اهداف بلندمدت خود برای ایجاد کامل ترین بانک اطلاعات کتاب علوم اسلامی در فضای مجازی و ایجاد بستری برای دسترسی سریع و آسان دانش‌پژوهان و محققان حوزه و دانشگاه، علاوه بر افزایش آمار کتاب‌های خود به بیش از ۲۲ هزار و نهصد عنوان در بیش از۴۰ هزار جلد کتاب، با بهره‌گیری از فناوری‌های روز، جدیدترین ابزارهای پژوهشی را نیز در اختیار محققین قرار می‌دهد.

جامعیتِ موضوعاتِ پایگاه کتابخانه دیجیتال نور (نورلایب) به حدی است که دانشجویان و پژوهشگران علوم اسلامی می‌توانند برای تحقیق و پژوهش در تمامی رشته‌های مورد نظر خود اعم از: قرآن و علوم قرآنی، علوم حدیث، ادعیه و زیارات، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، الهیات، منطق، کلام، حکمت و فلسفه، مدیریت، حقوق و قضا، علوم سیاسی، جغرافیا، تاریخ و سیره، فقه و اصول فقه، اخلاق و عرفان، ادبیات و متون کهن فارسی، روانشناسی، انسان‌پژوهی، جامعه‌شناسی، اقتصاد و تجارت، علوم تربیتی، قواعد و ادبیات عرب، زبان‌شناسی، ادب‌پژوهی و تراث، تاریخ تمدن، ادیان، فرق و مذاهب، تقریب، بهداشت و سلامت، طب سنتی و اسلامی، علوم تغذیه و گیاهان دارویی، علوم رفتاری، علوم اجتماعی، کتابداری و اطلاع‌رسانی، فناوری و ارتباطات، نسخه‌شناسی و نسخه‌پژوهی، فرهنگ و هنر، معماری و شهرسازی، باستان شناسی، حقوق بشر، منابع طبیعی و محیط زیست، علوم نظامی و انتظامی، امنیت‌پژوهی، انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، وهابیت و سلفی‌پژوهی، مهدویت، آینده‌پژوهی، زنان و خانواده، علم اطلاعات، دانش‌شناسی، علم سنجی، اخلاق زیستی، سبک زندگی، حج و زیارت، دین‌پژوهی، شیعه‌شناسی و شیعه‌پژوهی، مطالعات تطبیقی قرآن و متون مقدس، روش‌شناسی دینی، تبلیغ و ارتباطات دینی، علم و فناوری، مطالعات رسانه‌ای، ارتباطات و رسانه، علوم زیستی، زیست‌فناوری، و مطالعات و پژوهش‌های میان رشته‌ای، به پایگاه کتابخانه دیجییتال نور (نورلایب) مراجعه کنند.

نشانه گذاری کتاب Bookmark

مطالعه کنندگان کتاب در هنگام مرور و مطالعه کتاب ممکن است به صفحاتی برخورد کنند که نیاز به مطالعه مجدد داشته باشد یا اینکه نیازمند بررسی و دقت نظر بیشتری باشد که لازم است با قرار دادن نشانه ای برای مراجعه دوباره به آن صفحه در برخی صفحات کتاب باشد؛ که احتمال دارد تعداد این صفحات به مقداری زیاد باشد که به خاطر سپردن آنها کار مشکلی است.

برای نظام مند کردن مطالعات در کتابخانه های دیجیتالی و ساماندهی اسناد شخصی برای ذخیره سازی و بازیابی صفحات نشانه گذاری شده پژوهشگران می توانند در هنگام مطالعه کتاب با نشانه گذاری صفحات (Bookmarking a Page) آدرس صفحه مذکور را در پروفایل شخصی خود ثبت و ضبط کرده تا در هنگام نیاز به مراجعه مجدد به راحتی و سرعت به تمام موارد دسترسی داشته باشند و آنها را مدیریت نمایند، بنابراین امکان نشانه گذاری صفحه با قابلیت درج و حذف نشانه ها برای کاربر در پایگاه کتابخانه دیجیتال نورلایب فراهم و ایجاد شده است.

نمایه سازی Indexing

نمایه ابزاری برای جایابی مطالب بسیار مهم کتاب توسط مطالعه کنندگان کتاب می باشد که برای دسترس پذیری سریع و آسان در بازیابی اطلاعات کتاب بسیار ضروری و لازم است، به گونه ای که راهنمای فشرده ای برای ایجاد نظمی علمی در تحقیقات و تضمینی برای استفاده مکرر پژوهشگر از مطالب مورد نیاز و مهم کتاب است.

نمایه های کتاب، فهرست ساختارمند و نظام یافته ای از مفاهیم و کلیدواژه های کاربردی پژوهشگر در تحقیق و مطالعه یک کتاب است که با ارجاع به صفحاتی از کتاب که محل اطلاعات مورد نظر وی را به صورت دقیق و با سرعت به کاربر نشان می دهد؛ هدف از نمایه سازی مرتب نمودن اطلاعات کاربردی پژوهشگر برای استخراج مفاهیم درونی کتاب می باشد که در بازیابی اطلاعات باعث صرفه جویی در وقت و هزینه های پژوهش می باشد که به عنوان یکی از شاخص های رشد و پیشرفت تکنولوژی مطالعه و پژوهش دیجیتالی در نرم افزارهای کتابخوان فناورانه بکار گرفته می شود.

قابلیت نمایه سازی و مدیریت نمایه های ایجاد شده توسط کاربر با امکان درج، اصلاح، حذف نمایه و اتصال به صفحات کتاب که با انتخاب محتوایی خاص از کتاب برای کاربرن امکان پذیر می باشد، یکی دیگر از امکانات و قابلیت های کاربردی برای محققان و پژوهشگران علوم اسلامی در پایگاه کتابخانه دیجیتال نورلایب است.

مشابه یاب Similar finder

یکی از امکانات و قابلیت های بسیار مفید پژوهشی برای دانش جویان و محققان علمی در پایگاه کتابخانه دیجیتال نور سرویس مشابه یابی ماشینی متون علوم اسلامی است.

با استفاده از این امکان می توان به جستجوی پاراگراف های مشابه که با انتخاب حداقل 5 کلمه از متن انتخابی کاربر در کتاب های دارای متن مورد نظر که پس از گزینش محدوده دلخواه در صفحه ای جدید نتایج مشابهت یابی را به کاربر نمایش می دهد و کاربر با انتخاب هر یک از موارد به صفحه مورد نظر منتقل شده و با رنگی کردن متن مورد نظر، نتیجه مشابهت یابی به کاربر نمایش داده می شود.