Archive for: تیر ۱۳۹۲

به مناسبت اعیاد مبارک شعبانیه نسخه عربی پایگاه کتابخانه دیجیتال نور منتشر گردید.

به مناسبت تولد امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف و اعیاد مبارک شعبانیه، کتابخانه دیجیتال نور وابسته به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور دو زبانه گردید. برای تحققق این امر مهم و با برکت، گروه های مختلفی در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور از بخش بررسی و نظارت، بخش فنی تا بخش ترجمه زحمات قابل توجهی را متقبل شدند.
از انجا که منابع دست اول علوم اسلامی به زبان عربی می باشد و در موضوعاتی چون حدیث، تفسیر، رجال، تراث، سیره و .. کتابهای مرجع به زبان عربی می باشد و هر محققی که به خواهد در این زمینه ها مطالعه و پژوهش نماید ناچار از مراجعه به این کتابها می باشد و از طرف دیگر فضایی وب در گسترده بدون حدود و مرز منتشر می شود و قابل دسترس می باشد و کاربران بسیار زیادی از کشورهای مسلمان و عرب زبان به این کتابخانه مراجعه می کردند که مناسب بود تا این کتابخانه دارای اینترفیس عربی گردد تا کاربران عرب زبان راحت تر و آسان تر از امکانات و قابلیت های کتابخانه آشنا و از آن استفاده نمایند.

از آنجا که تلاش داشتیم در موعد مقرر اینترفیس عربی را بر روی شبکه جهانی وب منتشر نماییم نواقص اندکی وجود دارد که به مرور  زمان بر طرف خواهد شد

 

 

آپلود کتاب با عناوین انتظار و مهدویت

اکنون که در حال آپلود کتاب هستیم کتابهایی با عناوین انتشار و مهدویت در حال انتشار بر روی سایت کتابخانه دیجیتال نور می باشد. این مجموعه کتاب ها که توسط کارشناسان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور برای نرم افزار مهدویت برگزیده است. امیدواریم با مطالعه این منابع غنی، اگاهی و اطلاع شما در شخصیت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه و مباحث دوره انتظار افزایش پیدا کند.

  1. ‏مهدی (ع) کیست؟ : در برگیرنده گفته‏های قاطع پیغمبر اکرم و یکایک ائمه طاهرین در معرفی مهدی(ع) با نام پدران او تا پیغمبر(ص) (ترجمه من هو المهدی)
  2.  مهدویت در منظر امام خمینی(ره)
  3. غیبت و مهدویت در تشیع امامیه
  4. امامت و مهدویت
  5. دادگستر جهان
  6. پیشگوئیها در علائم آخر الزمان
  7. راه مهدی (عج)
  8. سیمای جهان در عصر امام زمان (عج)
  9. موعود نامه فرهنگ الفبایی مهدویت
  10. عصر زندگی و چگونگی آینده انسان و اسلام (پژوهشی در انقلاب جهانی امام مهدی «عج»)
  11.  عصر ظهور
  12.  دار السلام در احوالات حضرت مهدی
  13. طبقات راویان احادیث مهدویت از طریق اهل سنت
  14. مکیال المکارم در فوائد دعا برای حضرت قائم علیه السلام (ترجمه)
  15. ترجمه کتاب الغییه
  16. هزار و یک نکته پیرامون امام زمان(عج)
  17. از فرات تا فرات
  18. انتظار پویا
  19. راز پنهانی و رمز پیدایی
  20. جزیره خضراء از افسانه تا واقعیت
  21. میر مهر جلوه هایی محبت امام زمان (عج)
  22. گفتمان مهدویت: سخنرانی و مقاله‌های گفتمان چهارم
  23. مجموعه آثار سومین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با رویکرد سیاسی و حقوقی
  24. نگرش هایی نو به آموزه مهدویت
  25. بررسی تطبیقی مهدویت در روایات شیعه و اهل سنت
  26. مهدویت پرسش ها و پاسخ ها
  27. مهدویت از دیدگاه دین پژوهان غربی
  28. تا ظهور ادامه نوشته

کتاب شناسی کتابخانه دیجیتال نور ، به روز رسانی و غنی می شود

کتابشناسی پایگاه کتابخانه دیجیتال نور غنی و بروز رسانی شد. یکی از مشکلاتی که کاربران پایگاه با آن مواجه بودند عدم درج سال نشر و محل نشر کتابهای موجود در کتابها بود که هنگام نوشتن مقاله، کتاب یا پایان نامه برای تکمیل منابع دچار مشکل بودند.

درخواست های مکرر کاربران جهت تکمیل اطلاعات کتابشناسی، مدیریت مجموعه را بر آن داشت تا هرچه سریع تر این اقدام را در اولویت های کاری خود قرار دهد که بعد از ماه ها تلاش این نقیصه مرتفع گردید و همکنون کاربران می توانند از اطلاعات کتابشناسی کتابها استفاده نمایند.

اگرچه هنوز تعدادی از کتاب ها اطلاعات کتاب شناسی آنها موجود نیست ولی تلاش بر آن است تا مواردی که اطلاعات آن ناقص می باشد تکمیل شود تا کتابی بدون اطلاعات کامل کتاب شناسی باقی نماند.

ارسال کتاب برای کاربران کتابخانه دیجیتال نور

تعدادی از دوستان و کاربران کتابخانه دیجیتال نور وقتی با این پایگاه کتابخانه ارزشمند مواجه می شوند شگفت زده می شوند. هنگام استفاده آن بنا به مقتضیات پایگاه و یا مشکلاتی که در سرعت اینترنت با آن مواجه هستند از مجموعه درخواست ارسال کتاب را دارند. اما پایگاه بنا به دلایلی از این اقدام معذور می باشد. نخست آنکه ارسال کتاب از طریق ایمیل یا پست کردن آن با ماهیت ایجاد کتابخانه آنلاین منافات دارد و این سنت اشتباه و غلط خواهد بود که مجموعه را از حرکت درست و اصلاح امور باز می دارد. دوم انکه مرکز تحقیقات کامپیوتری نور و مجموعه گروه  کتابخانه دیجیتال نور، با نیروها در اختیار وظایفی بنا بر تخصص و توانایی نیروها تعریف نموده است که با اجابت کردن درخواست ارسال کتاب علاوه بر اتلاف وقت نیروها و بازماندن از کار اصلی، موجب ازدیاد درخواست ها کاربران خواهد شد.

چنانچه خواهان در اختیار داشتن کتابهای کتابخانه هستید شاید متذکر شدن این نکته خالی از لطف نباشد که اغلب کتاب های پایگاه در نرم افزارها موجود می باشد که با خرید نرم افزارها می توانید از کتابهای آن استفاده نمایید. چنانچه خواسته باشید بدانید کتاب مورد نظر شما در کدام نرم افزار یا پروژه مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور استفاده شده است می توانید با طریق ارسال ایمیل مطلع گردید.

توضیحات درباب اخطار این صفحه در سیستم دارای داده نمایشی نمی باشد

از آنجا که کتابهای موجود در پایگاه کتابخانه دیجیتال نور ابتدا در نرم افزارها مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور اماده و منتشر شده است و سپس آماده سازی و در پایگاه بارگذاری می شود. تعدادی از این اشکالات به خاطر این می باشد این کتابها مخصوص کتابخانه آماده سازی نشده اند و می بایست اشکالات کتابها از پایه مرتفع گردد.

از ابتدا که کتابها در مرکز تایپ و تصحیح و مقابله شده اند مناسبت نرم افزارها تمام متن تایپ نشده اند به طور مثال کتابی که صرفا بخشی از کتاب که مطلبی درباره طب داشته است تایپ و برای نرم افزار طب آماده سازی شده است و نه تمام کتاب و وقتی ما این کتاب را در سایت منتشر می کنیم نواقصی پدید می اید. از این جمله مقدمه کتابها می باشد. کتابی که از آغاز کتاب تا متن اصلی یک سری شماره صفحه خورده است و دوباره با شروع متن اصلی کتاب شماره صفحه 1 شروع می شود که مقدمه این کتاب ها اسکن شده است ولی تایپ نشده است و هنگام آپلود دچار ناهماهنگی می شود.

کتابی را مشاهده می کنیم که چون برای نرم افزار گنجینه روایات نور محیا شده است یک صفحه در میان که متن آن فارسی بوده است تایپ شده است و صفحات عربی آن تایپ نشده است و به همین دلیل یک صفحه در میان با عبارت صفحه در سیستم دارای داده نمایشی نمی باشد مواجه می شوند.

این نکته را نیز اضافه باید اضافه کرد که صفحات سفید، صفحات که داری نسخ خطی، نقشه، فهرست و … می باشد که در نرم افزار مشخصات آن صفحه ورود اطلاعات نشده است آن صفحه دارای داده نمایشی نمی باشد.

پایگاه در صدد آن می باشد تا این اشکالات را مرتفع نماید که با وجود حجم زیاد این اشکالات، رفع آن با کندی پیش می رود.