Archive for: بهمن ۱۳۹۸

شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

دانشنامه شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها ، نویسنده علی لباف ، ناشر : تهران مرکز فرهنگی انتشاراتی منیر ۱۳۸۸ش

شهادت حضرت زهرا علیها السلام واقعیتی انکار ناپذیر، نویسنده: سید علیرضا حسینی، ناشر: دلیل ما ۱۳۸۸ش

شهادت مادرم فاطمه سلام الله علیها در قرآن سلسله کتابهای تحقیقی در معرفت و شناخت فاطمه زهرا “سلام الله علیها”، نویسنده: علی سلیمانی، ناشر: قم ، دار التفسیر ۱۳۹۱ش

مقتل فاطمه الزهراء علیها السلام نویسنده: سید یاسین موسوی، ناشر: دار البهجه بیروت ۱۴۱۹ق

مقتل فاطمه الزهراء علیها السلام نویسنده: محمد منتظر واعظ، ناشر: قم، دار الصدیقه الشهیده (سلام الله علیها)

فاطمه زهرا سلام الله علیها در شعر فارسی: از ولادت تا شهادت، نویسنده: محمد صحتی سردرودی، موجود در کتابخانه های: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ؛ ادبیات فارسیناشر: پرتو خورشید ۱۳۸۷ش

جستجوی شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها در پایگاه جامع تاریخ

هوش مصنوعی و علوم اسلامی

نظر به پیشرفت‌های گسترده‌ی هوش مصنوعی، می‌توان از آن در حل برخی از مسائل دشوار یا پرهزینه در علوم اسلامی بهره گرفت و با صرفه‌جویی در وقت و همچنین افزایش دقت، گام بلندی در جهت پیشرفت این علوم برداشت. به علاوه با به‌کارگیری ابزار قدرتمندی هم‌چون هوش مصنوعی توسط محققین، دریچه‌های تازه‌ای از مسائل جدید علمی گشوده خواهد شد.
گستردگی موضوعات، مبانی و اطلاعات متعدد، عدم امکان عملی التفات همه جانبه به تمام علوم دینی در یک لحظه، ضرورت جست‌وجوی عمیق و دقیق و هوشمند در میان کتب و … از مواردی هستند که به روشنی بر ضرورت توجه به حضور هوش مصنوعی در مسیر استنباط علوم اسلامی حکم می‌کنند.
بی‌تردید این اقدام نیز همچون سایر اقدامات علمی-اجتماعی می‌بایست آسیب شناسی شود و گام‌های دقیق و مطمئنی برای زمینه‌سازی این حضور فراهم شود ولی لزوم شناخت آفات و آسیب‌ها و مقابله‌ی با آن‌ها، منافاتی با ضرورت حرکت به سمت استفاده از این ابزار قدرتمند در راه تولید علوم اسلامی ندارد.
در همین راستا، اولین همایش ملی «هوش مصنوعی و علوم اسلامی» به‌منظور هم‌افزایی و تبیین بیشتر اهداف و توانایی‌ها، در ۲۸ فروردین ماه سال ۱۳۹۹ در قم برگزار خواهد شد تا با گردهمایی صاحب نظران علوم حوزوی و دانشگاهی، علاوه بر شناخت ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها، زمینه‌های هر چه بهتر این خیزش محقق گردد.

که با توجه به استقبال اساتید و پژوهشگران از نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی، مهلت ارسال آثار تا ساعت ۲۴ پنجم اسفندماه ۱۳۹۸ تمدید شد. لازم به ذکر است که این تاریخ تحت هیچ شرایطی مجددا تمدید نخواهد شد. پژوهشگران و اساتید گرامی می توانند آثار خود را از طریق ثبت نام در سایت همایش و از قسمت پنل کاربری شخصی خود برای ما ارسال کنند. نتایج داوری روز ۱۵فروردین ماه اعلام خواهد شد.
روابط عمومی نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی

۲۳هزارعنوان کتاب

بیش از بیست و سه هزار عنوان کتاب تخصصی علوم اسلامی در پایگاه کتابخانه دیجیتال نورلایب قرار داده شد امکان دسترسی به بیش از چهل هزار جلد کتاب تخصصی علوم اسلامی، در پایگاه و اپلیکیشن اندرویدی کتابخانه دیجیتال نور

پایگاه کتابخانه دیجیتال نور (نورلایب)، پایگاه کتابخانه‌ای است که در فضای اینترنت به ارائه کتاب‌های تخصصی حوزه علوم اسلامی و انسانی به صورت مشاهده و مطالعه متن(TXT) و تصویر(PDF)، همراه با قابلیت دانلود و ذخیره‌سازی و همچنین دریافت فایل ارجاعات و قابلیت‌های پژوهشی مختلف همچون جستجوی پیشرفته در عنوان یا متن کتاب با امکان محدودسازی نوعِ زبان، موضوع، پدیدآور، ناشر و یا عنوان کتاب در بستر حامل‌های اطلاعاتی و ارتباطی گوناگون می‌پردازد.

این پایگاه هم‌اکنون با بیش از بیست و سه هزار عنوان کتاب (۲۳٫۲۱۴)، همچنین بیش از چهل هزار جلد کتاب (۴۰٫۵۲۹)، دارای بیش از هشت میلیون و پانصد صد هزار صفحه متنی (۸٫۵۵۴٫۵۸۵)، بیش از چهارده میلیون و ششصد هزار صفحه تصویری (۱۴٫۷۴۲٫۲۱۵) و نزدیک به از سیصد و بیست و دو هزار کاربر (۳۲۲٫۱۲۸) به عنوان برترین پایگاه کتابخانه دیجیتال علوم اسلامی شناخته می‌شود.

کتابخانه دیجیتال نور به نشانی https://www.noorlib.ir با بیش از یک دهه تجربه در تلاش است تا با بکارگیری به‌روزترین فناوری‌های پیشرفته، محققان و پژوهشگران علوم اسلامی را سریع و آسان‌ به منابع تخصصی علمی همراه با بهترین امکانات پژوهشی مورد نیازشان، آشنا سازد. بهره‌گیری از بهترین ابزارهای بازیابی اطلاعات با جستجوی هوشمند و پیشرفته، بدون محدویت زمانی و مکانی در فضای شبکه جهانی اینترنت که در حریم خصوصی و میز پژوهشی محققان و پژوهشگران علوم اسلامی با امکان تنظیمات دستی در تحقیقات شخصی و در پروژه‌های پژوهشی قابل تعریف برای هر پژوهشگر به همراه قابلیت بازیابی سابقه فعالیت‌های شخصی کاربر در آخرین جستجوهای انجام شده و نیز آخرین کتاب‌های خوانده شده و مشاهده گزارش فایل‌های دریافتی و دانلود شده کاربر از مهمترین و بهترین امکانات و قابلیت‌های پژوهشی این پایگاه کتابخانه دیجیتال می‌باشد.

مجموعه کتاب فدک

کتاب فدک ، نویسنده: السید جاسم هاتو الموسوی، نشر مشعر۱۴۳۳ق ؛ کتابی است به زبان عربی معاصر در جهت پاسخ به شبهاتی که «احسان الهی ظهیر» نویسنده وهابی پاکستانی در کتاب الشیعه و أهل‌البیت(ع) درباره موضوع فدک وارد کرده است…

دانلود کتاب فدک فی التاریخ ، نویسنده : محمدباقر صدر، ناشر: المطبعه الحیدریه فی النجف ۱۳۷۴ق

دانلود کتاب فدک ، نویسنده: حسین اوسطی، ناشر: شرکت چاپ و نشر بین الملل سازمان تبلیغات اسلامی ۱۳۹۴ش

دانلود کتاب فدک ، نویسنده: جواد تبریزی، ناشر: دارالصدیقه الشهیده (سلام الله علیها) ۱۳۸۳ش

دانلود کتاب مجموعه مقالات فدک ، گرداورنده: جمعی از نویسندگان پژوهشکده حج و ز یارت، ناشر: مشعر ۱۳۹۳ش

دانلود کتاب السقیفه و فدک ، نویسنده: أبی بکر أحمد بن عبدالعزیز الجوهری البصری البغدادی، تحقیق دکتر محمدهادی امینی، ناشر: مکتبه نینوی الحدیثه؛ کتاب السقیفه و فدک چنانکه از نام آن پیداست، حاوى مطالبى درباره دو واقعه مهم تاریخى صدر اسلام است. که ابن ابى‌الحدید معتزلى در کتاب خود به نام شرح نهج‌البلاغه، بخش‌هایى از این کتاب را نقل نموده است. اصل کتاب از دو قسمت اصلى ابتدا تحت عنوان سقیفه و سپس فدک گرد آمده است. قسمتى که مصحح به اصل کتاب افزوده‌اند و تحت عنوان محلقات مى‌باشد، شامل خطبه حضرت زهرا(س) و مطالبى دیگر درباره این خطبه مى‌باشد …

دانلود کتاب مساله فدک و حدیث انا معاشر الانبیاء لانورث ، نویسنده: سید علی حسینی میلانی ، ناشر الحقائق

دانلود کتاب فدک معتبرترین سند تاریخ ، نویسنده سید علیرضا حسینی ، ناشر: دلیل ما ۱۳۸۸ش

دانلود کتاب فدک فی التاریخ ، نویسنده: سید محمد باقر صدر، محقق عبدالجبار شراره، ناشر: مرکز الغدیر للدراسات الاسلامیه بیروت ۱۴۲۲ق

دانلود کتاب فدک در فراز و نشیب ، نویسنده: علی حسینی میلانی ، ناشر الحقائق ؛ که در آن به چند پرسش و شبهه درباره ماجراى فدک و ارتباط حضرت فاطمه(س) و حضرت علی (ع) با آن بصورت مستند، تحلیلى و انتقادى پاسخ داده است. نام کامل اثر: «فدک در فراز و نشیب: پژوهشى در مورد فدک در پاسخ به یک دانشور سنى». نویسنده، اثرش را به زبان عربى نوشته است و روش وی در این اثر، عالمانه، انتقادى و تاریخى – کلامى است و از کتاب، سنت، تاریخ و عقل استفاده کرده است. کتاب حاضر ترجمه فارسى آن است که توسط هیئت تحریریه مرکز حقایق اسلامى صورت گرفته است.

دانلود کتاب خطبه حضرت فاطمه زهرا علیها السلام و ماجرای فدک ، نویسنده حسینعلی منتظری، ناشر: خردآوا ۱۳۸۵ش

دانلود کتاب السقیفه و فدک ، نویسنده: ابوبکر احمد بن عبدالعزیز جوهری بصری، روایه ابن ابی الحدید عزالدین عبدالحمید بن هبه الله ، تحقیق محمد هادی امینی؛ ناشر: شرکه الکتبی بیروت ۱۴۱۳ق=۱۹۹۳م

دانلود کتاب السقیفه و الفدک ، محقق و مصحح: جوهری، ابی‌بکر – ساعدی، باسم مجید ؛ ناشر: قسم الشؤون الفکریه و الثقافیه العتبه الحسینیه المقدسه

دانلود کتاب فدک و العوالی او الحوائط السبعه فی الکتاب و السنه و التاریخ و الادب ، سید محمدباقر حسینی جلالی، ناشر دبیرخانه کنگره میراث علمی و معنوی حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) و دبیرخانه کتاب سال ولایت ۱۴۲۶ق=۱۳۸۴ش ؛ که در موضوع فدک و حوادثى است که در طول تاریخ بر آن گذشته است و مشتمل بر ده باب است که در این ابواب به مباحثى چون ملکیت پیامبر بر فدک، محدوده آن، فدک در قرآن، فدک در تاریخ، فدک در خطبه حضرت زهرا و تظلم آن حضرت پرداخته شده است.

مطالعه و مشاهده کتاب با موضوع فدک در پایگاه کتابخانه دیجیتال نورلایب

فدک در بانک مقالات و مجلات علوم اسلامی و انسانی نورمگز

جستجوی فدک در پایگاه جامع منابع تاریخ نور

فدک در پایگاه جامع قرآنی نور

فدک در حوزه نت

چهل هزار کتاب اسلامی

دسترسی آسان و سریع به بیش از چهل هزار جلد کتاب معارف انسانی و علوم اسلامی بر روی پایگاه کتابخانه دیجیتال نور و اپلیکیشن اندرویدی نورلایب، در همه‌جا و برای همگان، فراهم شد.

عموم علاقه‌مندان، به خصوص فرهیختگان و پژوهشگران علوم اسلامی برای بهره‌مندی از این بانکِ ارزشمند، مشتمل بر بیش از ۱۴ میلیون و ششصد هزار صفحۀ تصویری و هشت میلیون و پانصد و پنج هزار صفحۀ متنی، فقط کافی است با موبایل، تبلت یا کامپیوتر خود در اینترنت، پایگاه کتابخانه دیجیتال نورلایب یا برنامه کاربردی نورلایب را جستجو کنند و با اشتراک در بزرگترین پایگاه کتابخانه دیجیتال علوم اسلامی، از محتوای این کتابخانه به‌همراه امکانات بی‌نظیر پژوهشی آن و قابلیت های مختلف آن برای تحقیق و پژوهش، استفاده نمایند.

گفتنی است، نورلایب با بیش از ده سال سابقۀ فعالیت علمی و پژوهشی در راستای اهداف بلندمدت خود برای ایجاد کامل ترین بانک اطلاعات کتاب علوم اسلامی در فضای مجازی و ایجاد بستری برای دسترسی سریع و آسان دانش‌پژوهان و محققان حوزه و دانشگاه، علاوه بر افزایش آمار کتاب‌های خود به بیش از ۲۲ هزار و نهصد عنوان در بیش از۴۰ هزار جلد کتاب، با بهره‌گیری از فناوری‌های روز، جدیدترین ابزارهای پژوهشی را نیز در اختیار محققین قرار می‌دهد.

جامعیتِ موضوعاتِ پایگاه کتابخانه دیجیتال نور (نورلایب) به حدی است که دانشجویان و پژوهشگران علوم اسلامی می‌توانند برای تحقیق و پژوهش در تمامی رشته‌های مورد نظر خود اعم از: قرآن و علوم قرآنی، علوم حدیث، ادعیه و زیارات، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، الهیات، منطق، کلام، حکمت و فلسفه، مدیریت، حقوق و قضا، علوم سیاسی، جغرافیا، تاریخ و سیره، فقه و اصول فقه، اخلاق و عرفان، ادبیات و متون کهن فارسی، روانشناسی، انسان‌پژوهی، جامعه‌شناسی، اقتصاد و تجارت، علوم تربیتی، قواعد و ادبیات عرب، زبان‌شناسی، ادب‌پژوهی و تراث، تاریخ تمدن، ادیان، فرق و مذاهب، تقریب، بهداشت و سلامت، طب سنتی و اسلامی، علوم تغذیه و گیاهان دارویی، علوم رفتاری، علوم اجتماعی، کتابداری و اطلاع‌رسانی، فناوری و ارتباطات، نسخه‌شناسی و نسخه‌پژوهی، فرهنگ و هنر، معماری و شهرسازی، باستان شناسی، حقوق بشر، منابع طبیعی و محیط زیست، علوم نظامی و انتظامی، امنیت‌پژوهی، انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، وهابیت و سلفی‌پژوهی، مهدویت، آینده‌پژوهی، زنان و خانواده، علم اطلاعات، دانش‌شناسی، علم سنجی، اخلاق زیستی، سبک زندگی، حج و زیارت، دین‌پژوهی، شیعه‌شناسی و شیعه‌پژوهی، مطالعات تطبیقی قرآن و متون مقدس، روش‌شناسی دینی، تبلیغ و ارتباطات دینی، علم و فناوری، مطالعات رسانه‌ای، ارتباطات و رسانه، علوم زیستی، زیست‌فناوری، و مطالعات و پژوهش‌های میان رشته‌ای، به پایگاه کتابخانه دیجییتال نور (نورلایب) مراجعه کنند.

لیست کتاب با امکان دانلود در موضوع حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

اخبار و احادیث و حکایات در فضائل اهل بیت رسول صلّی الله علیه و آله و مناقب اولاد بتول سلام الله علیها
اسرار فاطمی
الاربعون حدیثا فی فضایل امیر المومنین و سیده نساء العالمین صلوات الله و سلامه علیهما «بروایه عایشه»
الثغور الباسمه فی مناقب فاطمه
الخصائص الفاطمیه علی ضوء الثقلین
الزهراء
الزهراء علیها السلام سیّده نساء العالمین
الزهراء علیها السلام اهداف، مواقف، نتائج
الزهراء علیها السلام بین الثناء والولاء
الزهراء علیها السلام و مناووها ما جری بین فاطمه علیها السلام و مناوئیها
السقیفه و فدک
السقیفه و الفدک
السیده الزهراء بین الفضائل و الظلامات
الصحیح فی کشف بیت فاطمه علیها السلام
الغاره علی بیت الوحی
الکلمه الغراء فی تفضیل الزهراء علیها السلام وعقیله الوحی زینب بنت امیرالمومنین علی بن أبی طالب علیهم السلام
الکوثر فی أحوال فاطمه بنت النبی الأطهر(صلی الله علیه و آله و سلم)
الگوهای رفتاری حضرت فاطمه زهرا علیها السلام
الگوهای فضیلت در سیمای زنان صدر اسلام
المجالس المرضیه فی الأیام الفاطمیه
المعانی الرسالیه من حرکه السیده الزهراء علیها السلام
الموسوعه الکبری عن فاطمه الزهراء سلام الله علیها (۲۵ جلدی)
النور المبین فی قصص الأنبیاء و المرسلین (قصص قرآن)؛ به ضمیمه زندگانی چهارده معصوم(علیهم السلام)
النوران الزهراء و الحوراء علیهما السلام
الوراثه الإصطفائیه لفاطمه الزهراء علیها السلام
الهجوم علی بیت فاطمه علیها السلام
إتحاف السائل بما لفاطمه من المناقب و الفضائل
أسرار فضائل فاطمه علیها السلام
أم مقامات فاطمه الزهراء علیها السلام فی الکتاب و السنه
أین قبر فاطمه علیها السلام
آشنایی با زنان قرآنی
با نور فاطمه هدایت شدم
باب فاطمه صلوات الله و سلامه علیها بین سلطه الشریعه و شریعه السلطه
بانوی نور : ویژه‌نامه ایام فاطمه
بدانید منم فاطمه
بناء المقاله الفاطمیه فی نقض الرساله العثمانیه
بیست و پنج سخن پیرامون شخصیت حضرت فاطمه زهرا علیها السلام
پرتوی از اسرار فضائل حضرت فاطمه سلام الله علیها
پرتوی از مکتب زهرا علیها السلام
پرسش و پاسخ درباره زندگانی حضرت فاطمه زهرا علیها السلام
پرسش‌های مردم و پاسخ‌های حضرت زهرا علیها السلام
پژوهش گونه ای درباره مصحف فاطمه علیها السلام
تاریخ حرم ائمه بقیع و آثار دیگر در مدینه منوره
تاریخ سیاسی اسلام تا سال چهلم هجری
تاریخ سیاسی صدر اسلام
تأویل فاطمه
ترجمه دیوان حضرت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
تصویر حضرت محمد صلی الله علیه و آله و حضرت زهرا علیها السلام در دایره المعارف اسلام(ترجمه و نقد)
تظلم الزهراء من أهراق دماء آل العباء علیهم السلام
تفضیل السیده الزهراء علیها السلام علی الملائکه و الرسل و الأنبیاء
جامع زیارات المعصومین علیهم السلام
جان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم (نگاهی کوتاه به زندگی حضرت فاطمه علیها السلام)
جایگاه زن در نظام سیاسی اسلام
جلاء العیون در زندگانی و مصائب چهارده معصوم علیهم السلام از ولادت تا وفات
جلاء العیون: تاریخ چهارده معصوم (علیهم السلام)
چهل حدیث از حضرت فاطمه علیهاالسلام
چهل حدیث سیره فاطمی
حجاب زن مسلمان
حدیث « لو لا فاطمه »
حرکه التاریخ و سننه عند علی و فاطمه علیهما السلام
حضرت زهرا علیها السلام
حضرت فاطمه زهرا علیها السلام
حقوق خانوادگی زن
حقوق زن با نگرشی بر سیره زهرا سلام الله علیها
حقیقه مصحف فاطمه علیها السلام
حقیقت مصحف فاطمه عند الشیعه
حکمت فاطمی
حیاه الزهراء علیها السلام بعد ابیها الرسول صلی الله علیه و آله و سلم
خطب سیده النساء فاطمه الزهراء علیها السلام
خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها
خطبه حضرت زهرا علیها السلام سند آسمانی ولایت و امامت
خطبه حضرت زهراء سلام الله علیها
خطبه حضرت فاطمه زهرا علیها السلام و ماجرای فدک
خطبه‌ی فدکیه منظوم
دادنامه حضرت زهرا (سلام الله علیها )
در حریم یاس (مجموعه زیارات حضرت زهرا سلام الله علیها)
در مکتب فاطمه علیها السلام : مجموعه ای از مقالات و سخنرانی ها
درآمدی بر سیره فاطمی (علیها السلام )
درسهائی از حضرت زهرا (علیها السلام) برای خانواده‌ها
درسهائی از حضرت زهرا (علیها السلام) برای خانواده های جوان
ذکر کثیر یا تسبیح حضرت صدیقه طاهره
رنجها و فریادهای فاطمه سلام الله علیها ترجمه کتاب بیت الاحزان
روزهای فاطمه علیها السلام
روشنی مهتاب
زن از دیدگاه اسلام و فمینیسم
زن از نگاهی دیگر
زن در اجتماع
زن در ادیان بزرگ جهان
زن در اسلام
زن در خانواده
زن در شریعت اسلامی
زن در قرآن
زن و مسائل قضایی و سیاسی
زنان و سیاست در اسلام
زندگانی چهارده معصوم علیهم السلام
زندگانی حضرت زهرا سلام الله علیها : ترجمه و تحقیق از جلد ۴۳ بحار الانوار (ترجمۀ روحانی)
زندگانی حضرت فاطمه سلام الله علیها و دختران آن حضرت
زندگانی صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
زندگانی فاطمه زهراء (سلام الله علیها) ، جعفر شهیدی
زندگانى چهارده معصوم علیهم السلام
زندگانی حضرت فاطمه علیها السلام سیده زنان عالم(ترجمه بیت الاحزان شیخ عباس قمی)
زندگی نامه خدیجه کبری و فاطمه زهرا علیهما السلام
زندگى‌نامه تاریخى على (علیه السلام)
زهرا (سلام الله علیها) گل همیشه بهار نبوت
زهرا (علیها السلام) برترین بانوی جهان ، مکارم شیرازی
زیارت معصومین علیهم السلام
سخنی شیوا در برتری حضرت زهراء (سلام الله علیها)
سرزمین یاس
سرگذشت راست : حضرت فاطمه علیها السلام
سلوا فاطمه الزهراء سلام الله علیها
سلوا فاطمه علیها السلام عن مصائبها
سه خطبه فاطمه زهرا علیها السلام
سهم زنان در نشر حدیث
سیره النبی الأعظم (صلی الله علیه و آله) و فاطمه الزهراء (علیها السلام) سید محسن امین
سیره اخلاقی – تربیتی حضرت فاطمه (علیها السلام)
سیره اخلاقی و سبک زندگی حضرت زهرا (علیها سلام)
سیره المعصومین الاربعه عشر(علیهم السلام)
سیره حضرت فاطمه (علیها سلام)
سیمای جامعه‌شناسی زنان در آیینه ی قرآن
سیمای فاطمه زهرا علیها السلام
سیمای معصومین در اندیشه امام خمینی
سیده النساء فاطمه الزهراء علیها السلام
سیمای حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه علیها السلام در ادب فارسی از قرن چهارم تا نهم هجری
شبنم احساس : مناجات و سروده هایی درباره شش گوهر مدینه
شخصیت شناسی حضرت زهرا علیها السلام بر پایه کتاب و سنت
شرح خطبه حضرت زهرا علیها السلام
شرح فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه
شرحی بر دعاهای روزانه حضرت زهرا (سلام الله علیها )
شهادت حضرت زهرا علیها السلام واقعیتی انکار ناپذیر
شهادت مادرم فاطمه سلام الله علیها در قرآن
شهیده ولایت « فاطمه علیها السلام»
صحاح الاخبار فی نسب الساده الفاطمیه الأخیار
صحاح الأخبار فی نسب الساده الفاطمیه الأخیار
صحیفه فاطمیه
صرخه النور
صفای مدینه
طلوع فاطمه سلام الله علیها: شامل مدایح و مناقب و مراثی و سرودها و نوحه ها درباره دخت گرامی پیامبر
اسلام (صلی الله علیه و آله)
ظلامات فاطمه الزهراء (علیها السلام)
ظلامه الزهراء علیها السلام فی روایات أهل السنه
ظلامه الزهراء فی النصوص و الآثار « إزاحه الإرتیاب عن حدیث الباب »
عروسی مهر و ماه: ماجرای ازدواج امیر مؤمنان علی علیه السلام و فاطمه زهرا علیها سلام
فاطمه الزهراء (علیها السلام)
فاطمه الزهراء سلام الله علیها ، سر الوجود
فاطمه الزهراء سیده نساء العالمین سلام الله علیها
فاطمه الزهراء علیها السلام قدوه الصدیقین
فاطمه الزهراء علیها السلام قدوه و أسوه
فاطمه الزهراء علیها السلام وتر فی غمد
فاطمه الزهراء علیها السلام فی دیوان الشعر العربی
فاطمه الزهراء لیله القدر
فاطمه الزهراء مشکاه الأنوار
فاطمه (سلام الله علیها) الگوی زن مسلمان
فاطمه (سلام الله علیها) الگوی زندگی
فاطمه (سلام الله علیها) حامی ولایت
فاطمه (سلام الله علیها) معیار شناخت
فاطمه (علیها السلام) برترین بانوی اسلام
فاطمه (علیها السلام) و فاطمیه: پیام ها و سخنان مرجع عالیقدر، احیاگر عزای فاطمیه، حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی قدس سره
فاطمه الزهراء علیها السلام ، محمد حسین فضل الله
فاطمه الزهراء علیها السلام من المهد الی اللحد، سید محمد کاظم قزوینی
فاطمه زهرا (س) سرور زنان عالمین
فاطمه زهرا (ع) در پرتو خورشید محمدی عبدالفتاح عبدالمقصود ترجمه حمید طبیبیان(۲جلدی)
فاطمه زهرا (علیهاالسلام)
فاطمه زهرا سلام الله علیها در شعر فارسی : از ولادت تا شهادت
فاطمه زهرا علیها السلام
فاطمه زهرا علیها السلام دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله
فاطمه زهرا علیها السلام شادمانی دل پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم (ترجمه کتاب فاطمه الزهراء بهجه قلب المصطفی)
فاطمه زهرا علیها السلام تجلیگاه رسالت الهی
فاطمه سلام الله علیها، دختری از آسمان
فاطمه علیها السلام از نگاه علی علیه السلام
فاطمه علیها السلام بانوی بهشتی
فاطمه علیها السلام در آئینه کتاب
فاطمه علیها السلام نگین عرش
فاطمه علیها السلام در آئینه کتاب
فاطمه(سلام الله علیها) دختر محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) ـ زندگانی تأثر برانگیز سیده زنان
فدک، شیخ جواد تبریزی
فدک ، جاسم موسوی
فدک ، حسین اوسطی
فدک در فراز و نشیب
فدک فی التاریخ
فدک فی التاریخ، شهید سید محمد باقر صدر
فدک معتبرترین سند تاریخ
فدک و العوالی او الحوایط السبعه فی الکتاب و السنه و التاریخ و الادب، سید محمد باقر حسینی جلالی
فرازهایی از زندگی حضرت خدیجه کبری علیهما السلام
فرهنگ جامع سخنان حضرت فاطمه (علیها السلام)
فرهنگ سخنان حضرت فاطمه زهرا علیها السلام
فرهنگ سخنان حضرت فاطمه علیها السلام
فرهنگ سخنان حضرت فاطمه علیها السلام (برای جوانان و عموم اقشار جامعه)
فرهنگ شهادت معصومین علیهم السلام
فضایل اهل بیت رسول(صلی الله علیه و آله و سلم) و مناقب اولاد بتول (علیها السلام)
فضائل فاطمه (علیها السلام)
فضائل فاطمه الزهراء (علیها السلام)
فضائل و مصائب حضرت زهرا علیها السلام
فضیلت حضرت زهرا علیها السلام بر حضرت مریم علیها السلام
فی نور محمد فاطمه الزهراء، عبدالفتاح عبدالمقصود
قراءه فی السیره الفاطمیه
‏قصه مدینه : تاریخ زندگی حضرت فاطمه سلام الله علیها و وقایع پس از رحلت حضرت رسول صل الله علیه و آله، شیخ علی نظری منفرد
قصه های تربیتی چهارده معصوم علیهم السلام
کتاب مادر اهمیت زن از نظر اسلام
کلیات دوازده جلدی(صامت) در مناقب و مدایح و مصائب و مراثی ائمه معصومین سلام الله علیهم اجمعین
گنجینه اخلاق جامع الدرر فاطمی
لماذا ؟! (کتاب مأساه الزهرا علیها السلام؛ شبهات و ردود)
ما نزل من القرآن فی شأن فاطمه الزهراء علیها السلام
مادران چهارده معصوم علیهم السلام هیچکدام هنگام ازدواج بیوه نبودند
مأساه الزهراء علیها السلام ، سید جعفر مرتضی عاملی(۲جلدی)
مبانی قرآنی خطبه ی فدکیه
مباهله در مدینه ، لوئی ماسینیون ، ترجمه محمود افتخارزاده
مجموعه الوثائق الفاطمیه : وثائق الخلافه و ولایه العهد و الوزاره
مجموعه مقالات فدک
محدثات شیعه
محنه فاطمه بعد وفاه رسول الله صلی الله علیه و آله
مرا به خانه زهرا (علیها السلام) ببرید
مرقد سیده النساء فاطمه الشهیده الزهراء علیها السلام فی ای مکان؟
مسأله فدک و حدیث أنا معاشر الأنبیاء لانورث ، سید علی حسینی میلانی
مسند فاطمه الزهراء رضی الله تعالی عنها (من مسانید الصحابه رضوان الله تعالی علیهم اجمعین)
مسند فاطمه الزهراء علیها السلام ، عزیزالله عطاردی قوچانی
مسند فاطمه الزهراء علیها السلام ، حسین شیخ الاسلامی تویسرکانی
مصحف فاطمی ، عبدالله امینی
مظلومیه الزهراء علیها السلام ، سید علی حسینی میلانی
مظلومیت برترین بانو ، سید علی حسینی میلانی
معارج الوصول إلی معرفه فضل آل الرسول و البتول علیهم السلام
معجزه السماء فی التوسل بفاطمه الزهراء سلام الله علیها
معرفه الإخلاص و الریاء فی مدرسه فاطمه الزهراء علیها السلام
مقام زن در قرآن و نهج البلاغه
مقام و جایگاه زن
مقامات حضرت فاطمه علیها السلام در کتاب و سنت
مقامات فاطمه الزهراء علیها السلام فی الکتاب و السنه ، شیخ محمد سند
مقامات فاطمه الزهراء فی الکتاب و السنه
مقتل چهارده معصوم علیهم السلام
مقتل فاطمه الزهراء علیها السلام، محمد منتظر واعظ
مقتل فاطمه الزهراء علیها السلام
ملکه اسلام ، خلیل کمره ای(۲جلدی)
مناقب زهرای مرضیه علیها السلام در کلام نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم
مناقب علی و الحسنین و أمهما فاطمه الزهراء علیهم السلام ، محمدفؤادعبدالباقی
مناقب فاطمی در شعر فارسی شامل: مدایح دخت گرامی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)
موسوعه شهاده المعصومین علیهم السلام
موسوعه فاطمه الزهراء علیها السلام بنت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم، علی عاشور(۱۰جلدی)
موسوعه کلمات سیدتنا فاطمه الزهراء (علیها السلام)
نزل الأبرار بما صح من مناقب أهل البیت الأطهار علیهم السلام
نزول سوره هل أتی فی أهل بیت المصطفی صلوات الله علیهم أجمین
نظم درر السمطین فی فضائل المصطفی صلی الله علیه و آله، و المرتضی و البتول و السبطین علیهم السلام
نظم درر السمطین فی فضائل المصطفی و المرتضی و البتول و السبطین علیهم السلام
نقش زنان در تاریخ اسلام
نگاهی به مقام حضرت خدیجه علیها السلام
نگاهی به مقام حضرت فاطمه علیه السلام
نگاهی کوتاه به زندگی حضرت فاطمه الزهرا (سلام الله علیها)
نگرشی در اسناد و مدارک هجوم به خانه صدیقه طاهره علیها السلام از قرن اول هجری تاکنون
نهج الحیاه « راه و رسم زندگی از دیدگاه حضرت زهرا علیها السلام» (فرهنگ سخنان فاطمه علیها السلام)
هدایتگران راه نور زندگینامه چهارده معصوم علیهم السلام
هذه فاطمه صلوات الله و سلامه علیها و هی قلبی و روحی التی بین جنبی، نبیل حسنی(۷جلد)
یورش به خانه وحی

برای مشاهده و دسترسی به کتابخانه تخصصی موضوعی حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها اینجا کلیک کنید

فخرالمحققین

فخرالدین ابوطالب محمد بن حسن بن یوسف مطهر حلى (۶۸۲ – ۷۷۱ ق)، معروف به «فخرالمحققین»، فرزند علامه حلی، از فقهای برجسته شیعی قرن هشتم، در نیمه شب بیستم جمادى‌الأولى سال ۶۸۲ هجری قمری، در شهر حلّه، در خانه بزرگ‌ترین دانشمند شیعه؛ یعنى علامه حلى متولد شد.

درشب بیستم سنۀ ۶۸۲ ق، فخر المحققّین علّامه حلّى متولد شد و وفاتش شب ۲۵ جمادى الآخر واقع شده است(وقایع الأیام ، ج ۱، ص ۳۷۹ )

او همانند پدر بزرگوارش، قبل از اینکه به حد بلوغ برسد، از تحصیل نزد استاد بى‌نیاز شد و به مرتبه‌اى از فضائل و کمالات رسید که در میان دانشمندان عصر خویش و در محافل علمى و فکرى به «فخرالمحققین» لقب یافت. فخرالمحققین از نظر علمى و فضل و کمال فرهنگى، شخصیتى ممتاز و فوق‌العاده بود و از نظر ادب و اخلاق و صفات پسندیده انسانى نیز سرآمد جوانان روزگار بشمار مى‌رفت. پدر بزرگوارش به او عشق مى‌ورزید و به وجودش افتخار مى‌کرد.

فخرالمحققین محمّد بعد از ۸۹ سال زندگانى بابرکت و تلاش و کوشش در راه ترویج معارف اهل‌بیت(علیهم السلام) در ۲۵ جمادی‌الثانی ۷۷۱ قمری برابر با ۱۲ بهمن ۷۴۸ شمسی، نداى حق را لبیک گفت و به سراى باقى شتافت.

آثار وی عبارت است از:

  1. إیضاح الفوائد؛
  2. تحصیل النجاه فی اصول الدین؛
  3. شرح کتاب نهج المسترشدین؛
  4. شرح مبادی الأصول؛
  5. غایه السئول (شرح تهذیب الوصول علامه)؛
  6. جامع الفوائد؛
  7. حاشیه بر إرشاد الأذهان علامه؛
  8. الکافیه الوافیه؛
  9. منبع الأسرار؛
  10. مناسک حج؛
  11. رساله فخریه؛
  12. رساله پرسش و پاسخ؛
  13. المسائل المظاهریه؛
  14. واجبات الصلوه الثمانیه.

کتاب های چاپ شده و موجود در پایگاه کتابخانه دیجیتال نورلایب :

نسخه جدید نرم افزار تلفن همراه نورلایب

با تلاش مهندسان و پژوهشگران مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، نسخۀ ۱٫۰٫۴ نرم‌افزار کتابخانه دیجیتال نورلایب؛ برترین بانک اندرویدی متن و تصویر کتاب های علوم اسلامی، عرضه شد.

نمایش تصویر بزرگ جلد کتاب‌ها در صفحه اطلاعات کتاب، امکان رفرش صفحات کتاب در صورت عدم نمایش محتوا، مرتبط‌یابی با استفاده از تصویر، نمایش کتابخانه‌های موضوعی و لیست کتب مرتبط با آن‌ها، بازگشت امکان انتخاب متن کتاب جهت جستجو و رفع مشکل نصب در برخی دستگاه‌ها با اندروید ۴، از جمله تغییراتی است که در نسخه ۱٫۰٫۴ این نرم‌افزار، علاوه بر قابلیت‌های نسخه‌ی قبل، در اختیار کاربران قرار گرفته است.

لازم به ذکر است این نرم‌افزار با بهره‌گیری از گنجینه‌ی غنی منابع پایگاه کتابخانه دیجیتال نورلایب با بیش از بیست و دو هزار و پانصد عنوان کتاب درحدود ۳۹،۸۰۰ جلد کتاب، در جهت بهبود فضای مطالعه و تحقیق؛ همراه با قابلیت های پژوهشی فراوان در اختیار محققان و دانش پژوهان قرارگرفته است.

دریافت رایگان نرم افزار کتابخانه علوم اسلامی نورلایب

سید هاشم رسولی محلاتی

آشنایی با زندگینامه سید هاشم رسولى محلاتى (۱۳۰۸- ۱۳۹۸ش) مؤلف، مترجم و گردآورنده آثاری در حوزه تاریخ اسلام و سیره ائمه اطهار (علیهم السلام) که آثار متعددی‌ را به‌ رشته‌ی‌ تحریر درآورده‌ است‌ و می‌توان‌ آنها را در سه‌ مجموعه‌ تألیفات‌، ترجمه‌ها و تصحیح‌ها طبقه‌بندی‌ کرد…(منبع: پایگاه ویکی نور دانشنامه تخصصی کتابشناسی و زندگی نامه)

از تألیفات‌ ایشان‌ می‌توان‌ به‌ موارد ذیل‌ اشاره‌ کرد:

  1. احادیث‌ اخلاق
  2. تاریخ‌ انبیا
  3. تاریخ‌ زندگی‌ پیامبر اسلام‌ (ص‌)
  4. تاریخ‌ زندگی‌ حضرت‌ فاطمه‌ الزهرا (س‌)
  5. تاریخ‌ زندگانی‌ حضرت‌ امیرالمؤمنین‌ (ع‌)
  6. تاریخ‌ زندگانی‌ امام‌ حسن‌ مجتبی‌ (ع‌)
  7. تاریخ‌ زندگانی‌ حضرت‌ امام‌ حسین‌ (ع‌)
  8. تاریخ‌ تحلیلی‌ اسلام‌
  9. چهل‌ حدیث‌ (در نه‌ جلد)
  10. سخنی‌ درباره‌ی‌ زکاه
  11. سخنی‌ درباره‌ی‌ قرآن‌
  12. سخنی‌ درباره‌ی‌ نماز
  13. کیفر گناه‌
  14. مبارزه‌ با گناه‌.

ترجمه‌ها عبارت‌اند از:

  1. ترجمه‌ی‌ اصول‌ و روضه‌ی‌ کافی‌ در سه‌ جلد
  2. الارشاد شیخ‌ مفید در دو جلد
  3. تفسیر مجمع‌ البیان‌
  4. ترجمه‌ی‌ مفاتیح‌الجنان‌ اثر شیخ‌ عباس‌ قمی‌
  5. ترجمه‌ی‌ صحیفه‌ی‌ علویه‌
  6. مقاتل‌ الطالبین‌ ابوالفرج‌ اصفهانی‌

و همچنین‌ کتب‌ ذیل‌ را تصحیح‌ کردند:

  1. تصحیح‌ «اثبات‌ الحمدات‌ بالنصوص‌ و المعجزات‌ اثر علامه‌ حر عاملی‌
  2. تصحیح‌ ایقاض‌ الحجه‌ بالبرهان‌ علی‌ الرجعه‌ اثر علامه‌ حر عاملی‌
  3. تصحیح‌ مجمع‌ البیان‌ اثر فضل‌الله‌ طباطبایی‌
  4. مناقب‌ ابن‌ شهر آشوب‌ ۵٫ تصحیح‌ دارالسلام‌ مرحوم‌ حاجی‌ علی‌ نوری‌
  5. تصحیح‌ مرآت‌ المعقول‌ علامه‌ مجلسی‌
  6. نورالثقلین‌ عبدالعلی‌ هویزی‌

دانلود کتاب های سید هاشم رسولی محلاتی در کتابخانه دیجیتال نورلایب

همچنین برای مشاهده مقالات ایشان می توانید به پایگاه مجلات تخصصی نورمگز مراجعه نمایید.

خواجه نصیرالدین طوسی

ولادت خواجه نصیرالدّین امام طوسى أفضل الفضلاء در روز دوشنبه ۱۱ جمادى الاولى سنۀ ۵۹۷ هجری قمری بود روز فوت فخر رازى (منبع کتاب : وقایع السنین و الاعوام، ج ۱، ص ۳۲۸ )

ابوجعفر، محمد بن محمد بن حسن طوسى(طوس ۵۷۹-‌۶۵۳ش، بغداد)، معروف به محقق طوسى و خواجه نصیرالدین طوسى، شاعر، فیلسوف، منجم، متکلم، فقیه و ریاضی دان ایرانی قرن ششم و هفتم قمری است.

پدرش محمد بن حسن از فقهاى امامیه و محدثان طوس بود و خواجه در تحت تربیت چنین پدر دانشمندى پرورش یافته است. او در آغاز کودکى، قرآن مجید را آموخت و اقسام علوم ادبى، از قبیل صرف و نحو و اشتقاق و مبانى علل و لغت را فراگرفت و احادیث نبوى و آثار بزرگان دین را آموخت و در نزد پدر به تحصیل علم فقه و اصول و حدیث پرداخت و به گفته بعضى او نزد دایى خود مقدمات منطق و حکمت را یاد گرفت و بر حقایق علوم طبیعى و الهى واقف گشت. در این دوران به تحصیل علوم ریاضى از قبیل حساب و هندسه، جبر و موسیقى رو آورد و با دقت تمام به تحصیل این علوم پرداخت. گفته‌اند او نزد کمال‌الدین محمد حاسب از شاگردان افضل‌الدین کاشانى و دوست و همدم پدرش، فن ریاضى را خوانده است.

دانلود کتاب مشاهیر تشیع خواجه نصیرالدین طوسی، دکتر احمدپناه، مجمع جهانی شیعه شناسی

وى بعد از وفات پدرش بنا بر وصیت او که گفته بود: «به جاهایى برو که در آنجا اساتید فن هستند»، به مسافرت پرداخت و در هر جا عالمى را یافت، از او بهره گرفت تا اینکه در نیشابور اقامت گزید. شهر نیشابور با آنکه در حمله طایفه غزّ، دچار خرابى بسیار شده و بیشتر مساجد و مدارس آن در آن واقعه ویران گردیده و کتابخانه‌هاى مهم آن به غارت رفته بود و بسیارى از دانشمندان ساکن در آنجا، یا کشته شده یا جلاى وطن اختیار کرده بودند، بااین‌وجود تا حمله مغول اهمیت علمى خویش را از دست نداده بود و در زمان هجرت خواجه به آنجا باز هم مجمع علما، فقها، راویان حدیث، حکما و اطبا بود. در این شهر، خواجه نزد بسیارى از فقها و حکماى عصر خویش تلمذ نمود و به رتبه علمى والایى دست یافت.

خواجه در علوم و فنون متعدد داراى آثار و تألیفات است؛ آثار وى عبارتند از:

  1. تحریر اقلیدس؛
  2. تحریر مجسطى؛
  3. تحریر الأکر؛
  4. تحریر کتاب الأکر تألیف ثاوذوسیوس؛
  5. تحریر کتاب المأخوذات فى أصول الهندسه؛
  6. تحریر کتاب المعطیات فى الهندسه؛
  7. تحریر کتاب الکره المتحرکه؛
  8. تحریر معرفه مساحه الأشکال البسیطه و الکرویه؛
  9. تحریر کتاب اللیل و النهار یا کتاب الأیام و اللیالى؛
  10. تحریر کتاب المناظر؛
  11. تحریر کتاب جرمى النیرین و بعدیهما؛
  12. تحریر طلوع و غروب؛
  13. تحریر مطالع؛
  14. تحریر کتاب المفروضات؛
  15. تحریر کتاب ظاهرات الفلک؛
  16. تحریر کره و استوانه یا شرح الکره و الأسطوانه؛
  17. تحریر کتاب المساکن؛
  18. المخروطات؛
  19. رساله در احوال خطوط منحنیه؛
  20. کشف القناع عن أسرار شکل القطاع؛
  21. تربیع الدائره؛
  22. رساله فى انعطاف الشعاع و انعکاسه؛
  23. کتاب تسطیح الکره و المطالع؛
  24. رساله رد بر مصادره اقلیدس؛
  25. جوامع الحساب بالتخت و التراب؛
  26. رساله در علم مثلث؛
  27. رساله در حساب و جبر و مقابله؛
  28. رساله معینیه یا المفید در هیئت؛
  29. شرح معینیه؛
  30. زبده الهیئه؛
  31. زبده الإدراک فى هیئه الأفلاک؛
  32. مختصر در معرفت تقویم، مشهور به سى فصل؛
  33. مدخل فى علم النجوم؛
  34. ترجمه صور الکواکب؛
  35. تذکره نصیریه؛
  36. شرح ثمره بطلمیوس یا ترجمه ثمره بطلمیوس؛
  37. زیج ایلخانى؛
  38. رساله‌اى درباره قبله تبریز؛
  39. رساله‌اى در بیان صبح کاذب؛
  40. رساله‌اى در تحقیق قوس قزح؛
  41. بیست باب در معرفت اسطرلاب؛
  42. تجرید الاعتقاد؛
  43. قواعد العقائد؛
  44. فصول نصیریه؛
  45. تلخیص المحصل؛
  46. رساله الإمامه یا وجیزه نصیریه؛
  47. شرح الإشارات یا حلّ مشکلات الإشارات؛
  48. مصارع المصارع؛
  49. رساله‌اى در موجودات و اقسام آن؛
  50. بقاء النفس بعد فناء الجسد؛
  51. رساله در صدور موجودات از حضرت حق؛
  52. رساله اثبات جوهر مفارق؛
  53. شرح رساله العلم؛
  54. رساله رد ایراد کاتبى بر دلیل حکماء در اثبات واجب؛
  55. مفاوضات؛
  56. مؤاخذات؛
  57. جواب أسئله شمس‌الدین محمد کیشى؛
  58. رساله‌اى در جواب سؤال‌هاى محیى‌الدین عباسى؛
  59. مسائل هفت‌گانه؛
  60. جواب سؤال‌هایى از روم؛
  61. جواب سؤال‌هاى ابوالفضائل سید رکن‌الدین استرآبادى؛
  62. رساله‌اى در نفوس ارضیه و قواى آنها؛
  63. رساله‌اى در اتحاد مقول علیه و مقول؛
  64. مقاله‌اى درباره «آیا معناى ادراک، تعقل است یا غیر آن؟»؛
  65. جواب عزالدوله سعد بن منصور بن کمونه؛
  66. جواب سؤالى در خیر بودن وجود؛
  67. العلل و المعلولات؛
  68. رساله‌اى در بحث از علل و معلولات مترتبه؛
  69. فوائد ثمانیه در حکمت؛
  70. جواهرنامه؛
  71. المقالات یا مقالات شش گانه؛
  72. رساله ربط الحادث بالقدیم؛
  73. رساله إثبات وحده الله؛
  74. رساله جبر و اختیار؛
  75. رساله اثبات عقل فعال؛
  76. رساله أقسام الحکمه؛
  77. رساله ضرورت مرگ؛
  78. رساله‌اى در جواب نجم‌الدین دبیران؛
  79. اخلاق ناصری؛
  80. أوصاف الأشراف؛
  81. آغاز و انجام؛
  82. رساله آداب المتعلمین؛
  83. نصیحت‌نامه؛
  84. أساس الاقتباس؛
  85. تجرید منطق؛
  86. تعدیل المعیار فى نقد تنزیل الأفکار؛
  87. الحواشى على کلیات القانون؛
  88. جواب خواجه در رفع تناقض سخن حنین و ابن سینا در رنگ بول؛
  89. جواب خواجه به یکى از حکما درباره تنفس؛
  90. جواب خواجه به پرسش یکى از دانشمندان درباره مزاج اعضا؛
  91. ضوابط الطب؛
  92. ذیل جهان‌گشا؛
  93. رساله‌اى در رسم و آیین پادشاهان قدیم؛
  94. خلافت‌نامه؛
  95. معیار الأشعار؛
  96. جواهر الفرائض؛
  97. رساله در علم رمل؛
  98. مقاله در موسیقى؛
  99. رساله در اشارت به مکان و زمان آخرت؛
  100. تفسیر سوره و العصر.

کتاب های نصیر الدین طوسی، محمد بن محمد در پایگاه کتابخانه دیجیتال نورلایب :