طراحی ساختار رابط کاربری واکنش گرا (Responsive)

iii

آیا تا به حال شده است که یک وب سایت را در گوشی هوشمند خود باز کنید و متوجه شوید که آن وب سایت نسخه بسیار کوچک از آن چیزی است که شما بر روی دسکتاپ دیده اید؟ به همین دلیل مجبور می‌شوید زوم کنید و سپس وب سایت را بگردید و نقاط مختلف را بزرگ و کوچک کنید تا به محل مورد نظر خود بروید و یا متن مورد نیاز خود را بخوانید یا قادر به کلیک کردن روی یک قسمت مشخص شوید؟ در یک وب سایت واکنش گرا اوضاع اینطور نیست. برای یک وب سایت واکنش گرا مهم نیست که شما بر روی یک گوشی، تبلت و یا دسکتاپ آن را باز می‌کنید، به هرحال آن متناسب با صفحه مرورگر شما کار می‌کند.

از آنجا که امروزه فناوری به یک بخش ضروری از زندگی روزمره تبدیل شده است در نتیجه می بایست طیف گسترده ای از دستگاه هایی که کاربران به واسطه آنها قادر به دسترسی به اینترنت هستند را در نظر گرفت؛ زیرا امروزه کاربران اینترنت از بیشمار نمایشگر در ابعاد بزرگ و کوچک برای دستیابی به صفحات اینترنت استفاده میکنند.
همان طور که در معماری، با بهره گرفتن از تكنولوژی مدرن این امكان را فراهم می آورند تا بتوان اجزاء و تجهیزات مختلف را به طور خودكار كنترل نمود، طراحی وب سایت واکنش گرا نیز رویکرد مناسبی است که طراحان وب را قادر می سازد تا با پیاده سازی وب سایت انعطاف پذیر، نسبت به تغییر دستگاه کاربران واکنش دهد.

با طراحی سایت واکنش گرا، ساختار لایه‌های سایت به صورت شناور طراحی می‌شود که باعث تنظیم عرض صفحه، سایز متن و … در ابعاد مختلف می شود که این کار به صورت کاملا خودکار انجام می‌شود.

سایت واکنش گرا برای واکنش سایت نسبت به تغییر دستگاه های مختلف مانند تبلت، موبایل، لپ تاپ، تلویزیون های هوشمند و همچنین تغییر رزولوشن ها مورد استفاده قرار می گیرد.

علت این نامگذاری این است که در طراحی وب در بسیاری از مواقع نیاز به صفحاتی است که نسبت به سخت افزار کاربر اطلاعات را برای او نمایش دهند یا به عبارت دیگر ” واکنش گرا ” یا responsive باشند. به این معنی که اگر صفحه وب را در یک تبلت، گوشی هوشمندیا یک لپ تاب و یک کامپیوتر خانگی مشاهده کنید، در هر کدام از این دستگاه ها نوع نمایش متفاوتی از صفحه را مشاهده خواهید کرد و صفحه برای هر کدام از دستگاه ها شکل خاصی را بخود می گیرد و نسبت به سایز و وضوح تصویرصفحه در هرکدام از دستگاه های مذکور شکل خاصی به خود می گیرد، برای مثال بعضی ازعناصر صفحه حذف می شوند و بعضی دیگر بسته بهوضوح تصویرصفحه کوچک یا بزرگ می شوند.
چگونه بفهمیم صفحه ریسپانسیو است؟ فهمیدن اینکه صفحه واکنش گرا است یا بهتر بگویم قالب وبسایت واکنش گرا است یا نه، کار مشکلی نیست گرچه برای طراحان حرفه ای ابزارهای مناسبی وجود دارد تا صفحات خود را تست کنند.

اما به صورت ساده می توانید با resize کردن صفحه مرورگر خود در کامپیوترتان به ویژگی واکنش گرا بودن قالب وب سایت پی ببرید. با توجه به مواردی که ذکر شد می بینیم که داشتن سایت واکنش گرا می تواند در بهبود سئو سایت موثر باشد.

یک پایگاه پیشروی موفق بایستی اطلاعات خود را به بهترین نحو به کاربران ارایه کند ونسبت به تغییر دستگاه کاربران واکنش مناسب دهد؛ که با توجه به این امکان بی نظیر کاربر تعامل بهتری با سایت برقرار کرده و این تکنیک تاثیر مثبت و جذابیت بیشتری روی کاربری پایگاه خواهد داشت. با این امکان شما پایگاهی در اختیار دارید که نه تنها در تمام مانیتورها بلکه در همه ابزارهای موجود در بازار به زیبایی و بدون مشکل به نمایش در می آید.

پایگاه کتابخانه دیجیتال نور نیز برای ارایه بهترین امکانات به کاربران محترم و تعامل بهتر آنان با پایگاه و استفاده در تمام ابزارهای موجود اقدام به طراحی ساختار رابط کاربری واکنش گرا (Responsive) در پایگاه کتابخانه دیجیتال نموده است.

لینک این خبر در نور سافت

 

 

 

One comment on “طراحی ساختار رابط کاربری واکنش گرا (Responsive)

  1. مریم تیموری گفت:

    با سلام و سپاس فراوان از امکانات فوق العاده زیبا و جالب پایگاه امیدوارم روزهای خوب و بهتری برای پایگاه و کاربران عزیز را شاهد باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *