ام المؤمنین حضرت خدیجه سلام الله علیها

حضرت ام المؤمنین خدیجه از مهم‌ترین اصول در برپایى اسلام در زمان محنت و غربتش بود، نه از جهت بذل ثروت او در نشر اسلام و تأمین معاش مسلمانان فقیر، بلکه نقش مثبت او در کمک به پیامبر در زمان تعرض فاحش سرکشان قریش و نادانان بر پیامبر، دعاى آن بانوى بزرگوار، او را تسکین مى‌داد و در جان او شور و نشاط‍‌ برمى‌انگیخت و حضرت را در ادامه دعوتش و انجام رسالت پروردگار تشویق مى‌کرد. در حالى که او را مسخره و استهزاء مى‌کردند و او را براى ازدواج با پیامبر و کمک به دعوت و یارى رساندن او سبک مى‌شمردند، اما او توجهى نداشت و چون کوه استوار بود و از تصمیم خود در کمک به اسلام و پیامبر صلى الله علیه و آله سستى نشان نمى‌داد. ام المؤمنین خدیجه به اسلام گروید و به ارزش‌ها و اهداف آن از روى فهم و فکر و آگاهى کامل ایمان آورد و اولین کسى که نداى آسمانى را پاسخ داد و به دینش بزرگ‌ترین اخلاص را داشت، آن بانوی بزرگوار جهان اسلام بود.

از بزرگ‌ترین الطاف خداى متعال و منت او بر ام‌المؤمنین خدیجه این بود که او را مادر بزرگ‌ترین سرور زنان در دنیا و برترین زن در آخرت، فاطمه زهرا علیها السلام قرار داد؛ کسى که خداى متعال رضایتش را به رضاى او و غضبش را به غضب او قرار داده است، همان‌گونه که او را جدّه دو نوه رسول خدا صلى الله علیه و آله حسن و حسین سروران جوانان اهل بهشت و جدّه دیگر ائمه طاهرین قرار داده است که چراغ‌هاى اسلام و قرینه قرآن کریم بوده‌اند، همانطور که جده سادات از نسل ائمه هدى بوده است که خداى متعال شرفشان را زیاد کند.

کتاب ام‌ المؤمنین حضرت خدیجه علیها السلام، نویسنده: قرشی، باقر شریف، مترجم: صالحی، محمد، ویراستار: محمودیان، علی‌محمد، زیر نظر: مجمع جهانی شیعه شناسی، ناشر: دار التهذیب، محل نشر:قم، سال نشر: ۱۳۹۵ش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *