کتابخانه ماه مبارک رمضان

کتاب مراقبات ماه رمضان ، نویسنده: محمدی ری‌شهری، محمد ؛ مترجم: محدثی، جواد ؛ با همکاری: افقی، رسول ناشر: سازمان چاپ و نشر موسسه علمی فرهنگی دار الحدیث، محل نشر: قم ، سال نشر: ۱۳۸۹ش

کتاب مراقبات ماه رمضان، نوشته‌ محمد محمدى رى‌شهرى، با ترجمه‌ فارسی جواد محدثى است که نام کتاب مراقبات شهر رمضان به زبان عربى بوده که به زبان فارسى ترجمه شده و در مورد مراقبت‌های معنوی و اعمال ماه مبارک رمضان نوشته شده است. این کتاب، شامل پنج بخش و هر بخش داراى فصولى است که در هر فصل، یک یا چند موضوع با روایات مربوط به آن از پیامبرگرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) و حضرات معصومین(علیهم السلام) به زبان عربى ذکر شده و سپس ترجمه آن آمده است. در هر بخش، یک صفحه احادیث به زبان عربى و در صفحه‌ى مقابل، ترجمه‌ى آن احادیث به زبان فارسى نوشته شده است.

بخش اول، در مورد فضایل ماه مبارک رمضان است که در ۴ فصل به عظمت، ویژگى، برکات و تاکید بر استفاده از این ماه پرداخته شده است. در این بخش، فضایل ماه خدا را در چهار فصل، با این عناوین و ترتیب: «عظمت و احترام ماه رمضان»، «ویژگى‌هاى ماه رمضان»، «برکات ماه رمضان»، و «تاکید بر بهره‌ورى از برکات ماه رمضان»، شرح داده است. عظمت این ماه، در برکات موجود در آن و برترى آن نسبت به سایر ماه‌ها است. ویژگى‌هاى این ماه با این عناوین شرح داده شده است: ماه خدا، ماه میهمانى خدا (خداوند از بندگانش با دادن غذاى معنوى به روحشان، پذیرایى مى‌کند)، سرور ماه‌ها، آغاز سال (مقصود تجدید حیات معنوى و آغاز انسانیت است) و… از جمله برکات این ماه، آمرزش گناهان و بسته بودن درهاى جهنم و در بند بودن شیطان است و بهره‌ورى از برکات آن تلاش بر بازگشت از گناه و توبه و پاک شدن است. در ادامه، آداب روزه‌دارى از نظر مراتب و از زاویه تاثیر آن در تکامل انسان، به سه دسته (روزه عوام، روزه خواص و روزه خواص خواص) تقسیم‌بندى و درباره هرکدام توضیح مختصرى داده شده است

بخش دوم، تحت عنوان آمادگى براى ماه خدا، به شناخت این ماه و آمادگى و اسباب آمادگى در این ماه پرداخته شده است، که درباره‌ى آمادگى براى مهمانى خداست که شامل چهار فصل شناخت مهمانى، آمادگى، اسباب آمادگى و دعاهاى آمادگى براى مهمانى است و شامل خطبه‌هاى پیامبر(ص) وامام علی(ع) و امام هشتم(ع) در هنگام فرارسیدن ماه رمضان و تمجید از این ماه والامقام مى‌باشد. یکى از اسباب آمادگى این ماه، توبه کردن و خالص شدن براى خدا و دعا کردن پیش از فرارسیدن این ماه است و دیگرى، سه روز روزه‌دارى در آخر شعبان و اصلاح غذا. در ادامه دعاهاى پیامبر(ص)، امام سجاد(ع)، امام صادق(ع)، امام کاظم(ع) و نیز امام جواد(ع) که در باب وارد شدن این ماه است، همراه با معانى آنها شرح داده شده است.

بخش سوم، در مورد آداب میهمانى خداست که در هفت فصل به آن پرداخته شده است. در این بخش که بیان آداب مهمانى است و داراى هفت فصل مى‌باشد. مهم‌ترین آداب مهمانى خدا در این بخش، ذکر گردیده و توضیح مختصرى درباره آن داده شده است؛ آدابى از قبیل: پرهیز از حرام‌هاى خدا، پرهیز از غیبت، دشنام، دروغ و آنچه خدا خوش نمى‌دارد. همچنین در این بخش، آنچه پیش از روزه گرفتن، سزاوار و شایسته است، بیان شده است، مثل خوردن سحرى و برترین سحرى، مسواک زدن و عطر زدن و خواب نیمروز… آنچه براى روزه‌دار سزاوار نیست، عبارت است از: مسافرت، آنچه به ضعف و شکستن روزه مى‌انجامد و شعر خوانى… چیزهایى که هنگام افطار، سزاوار است، عبارت است از: زود افطارى خوردن و دیر سحرى خوردن، جلو انداختن نماز، صدقه، خواندن سوره قدر و دعا کردن هنگام افطار و… فصل دوم در مورد کارهایى است که بر استحباب آنها تاکید شده است؛ اعم از افطارى دادن و بسیار انفاق کردن و زیاد قرآن خواندن و استغفار و دعا کردن و نماز خواندن و… فصل سوم، درباره دعاهاى این ماه مبارک، همراه با ترجمه آنها مى‌باشد؛ اعم از دعاى سحر و جوشن کبیر و… فصل چهارم، آداب مخصوص شب‌هاى ماه رمضان (شب اول و شب پانزدهم و بیست و هفتم) را متذکر شده است. فصل پنجم، آداب مخصوص روزهاى ماه رمضان، فصل ششم، آداب مخصوص دهه آخر و فصل هفتم، نوافل ماه رمضان را به‌طور کامل شرح داده است.

بخش چهارم، در مورد شب قدر و فضایل و اعمال آن است. که این بخش شامل چهار فصل مى‌باشد. در این بخش، فضایل و ویژگى‌ها و اعمال و آداب شب قدر و راه‌هاى شناخت و دریافتن آن و… بیان شده است. خاطرنشان شده که: تقدیر هرچه در سال خواهد شد، در این شب اتفاق مى‌افتد و فرشتگان بر صاحب‌الزمان نازل مى‌شوند و ایمن بودن همه از شر شیاطین تا دمیدن سپیده، وعده‌ى خداست. همچنین در این بخش، روایاتى که از اهل‌بیت(ع) در تعیین شب قدر نقل شده، به پنج دسته تقسیم‌بندى گردیده و به بررسى اینکه شب قدر در مناطق مختلف، یکى است یا متفاوت، پرداخته شده است.

بخش پنجم، پیرامون آداب وداع با این ماه، عید فطر و اعمال و آداب این روز است. که در آداب بیرون آمدن از میهمانى خدا در سه فصل شرح داده شده است. از مهم‌ترین آداب آخر ماه رمضان این است که شخص روزه‌دار، خود را ارزیابى کند که تا چه اندازه به هدف این مهمانى نزدیک شده است.

کتاب آیینه رمضان(مناسبت ها، احکام، آداب)، نویسنده: فلاح ‌زاده، محمدحسین، تدوین: مرکز تحقیقات حج، معاونت آموزش و تحقیقات بعثه مقام معظّم رهبری، نشر مشعر، چاپ دارالحدیث ۱۳۷۷ش در ۲۸۰ صفحه می باشد.

کتاب احکام رمضان ، روشی نوین در بیان احکام روزه، نویسنده: اکبری، محمود ناشر: فتیان، محل نشر: قم ۳۸۹ش

فضائل شهر رمضان، مولف: ابن شاهین، عمر بن احمد محقق: زهیری، سمیر بن امین ناشر: مکتبه المنار، محل نشر: اردن – الزرقاء، سال نشر: ۱۴۱۰ق = ۱۹۹۰م

کتاب عطر رمضان، نویسنده: اکبری، محمود ، ناشر: فتیان ، محل نشر: قم – ایران ، سال نشر: ۱۳۸۹ش

کتاب رمضان با قرآن (سی روز، سی درس، بر اساس تفسیر نور) ، نویسنده: قرائتی، محسن، گردآورنده و تدوین: متوسلی، علی‌محمد ناشر: مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن محل نشر: تهران – ایران، سال نشر: ۱۳۹۲ش، است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *