شیطان پرستى

میل به پرسش از نیازهاى اساسى و درونى انسان است که او را نسبت به موجودى برتر، خالق، هستى بخش، بى‌نیاز، مؤثر تمام و کمال و هدایت‌گر به سمت رشد و تعالى، خاضع و خاشع مى‌کند. همین نیاز درونى و بشرى است که در طول سال‌هاى متمادى، انسان را به پذیرش موجودى مافوق خود وادار نموده است و قوت دین در اراده وجودى انسان و ارتباط او با خالق، از همین پایه نشأت مى‌گیرد. از آنجایى که بشر به دلیل فقدان آگاهى از ظرفیت‌هاى درونى خود و نیز جهل نسبت به عظمت توحید، همواره در پیدا کردن مصادیق تحقق این نیاز بى‌بدیل، دچار اشتباه بوده است لذا دشمنان درونى و بیرونى او اعم از شیطان و نفس اماره و نیز دستگاه طاغوت در هر دوره و زمان، با حداکثر سوء استفاده از این نیاز و جهل، نسبت به ساخت معبودهاى جعلى اقدام نموده‌اند و شیطان رهبر این جبهه باطل در گمراهى بشر از مسیر حق است و او براى این مبارزه با خدا قسم جلاله یاد کرده است.

حال کار بشر به کجا رسیده است که شیطان، این دشمن قسم خورده براى او خدایى مى‌کند، جاى بسى تعجب و سؤال است!!؟ شیطان پرستى اگر چه در باطن همه مدعیان خداپرستى که غیر خدا را به خدایى گرفته‌اند وجود دارد لکن حضور بى‌پرده او در مسلک تازه به دوران رسیده‌اى به عنوان «شیطان پرستى» به منصه ظهور رسیده است.

در دوره‌اى که تهاجم فرهنگى و تأثیر فرهنگ غرب، انسان امروزى را دائم به گرایش‌هاى شیطانى و ضد انسانى وسوسه و دعوت مى‌کند و ذهن وى را از توجه به ماوراء بازمى‌دارد، طرح مباحث عرفانى در جهت بازشناسى سؤال‌هاى اساسى اعتقادى مى‌تواند انسان‌هایى که راه خود را گم کرده‌اند، به صراط مستقیم هدایت کند و او را به افق‌هاى وسیع‌تر و روشن‌ترى سوق دهد. این تفهیم و تفهم امکان‌پذیر نیست؛ مگر با درک آموزه‌هاى قطعى عرفانى و اشارات عارفان راستین‌مسلک از یک‌سو و از سوى دیگر شناسایى و شناساندن عرفان‌هاى دروغین وارداتى که امروزه در انحراف افراد مختلف جامعه به‌گونۀ جدى اثر دارند. در این میان، «شیطان‌پرستى» نِحله‌اى نوظهور است که از این معادله استثنا نیست. این نحله، با گسترشى روزافزون همراه با فِرَق باطل دیگر، سعى در از میان بردن معارف الهى و جایگزین ساختن افکار و عقاید باطل و سخیف در میان افراد جامعه به ویژه جوانان دارد.

شیطان پرستی نویسنده :مظاهری سیف، حمید رضا  پژوهشکده باقر العلوم ناشر: شرکت چاپ و نشر بین الملل سازمان تبلیغات اسلامی محل نشر: تهران سال نشر: ۱۳۹۲ش

شناخت و بررسی شیطان پرستی نویسنده : امین خندقی، جواد تهیه و تنظیم : موسسه فرهنگی ولاء منتظر ناشر: موسسه فرهنگی ولاء منتظر (عج) محل نشر: قم – ایران سال نشر : ۱۳۹۱ش

شیطان کیست؟ نویسنده : قنبریان، علی ناشر: درخت زندگی محل نشر: تهران سال نشر : ۱۳۹۵ش

شیطان در کمین گاه

شیطان در کمین گاه نویسنده: صالحی حاجی آبادی، نعمت الله ناشر: گلهای بهشت محل نشر: قم سال نشر: ۱۳۹۰ش

الشیطان علی ضوء القرآن نویسنده: علوی، عادل ناشر: موسسه ام القری محل نشر: بیروت – لبنان سال نشر: ۱۴۲۴ق

شیطان در قرآن نویسنده : قنبریان، علی ناشر: صبا محل نشر: تهران – ایران سال نشر: ۱۳۹۴ش

دسترسی به مقالات مرتبط با شیطان پرستی در پایگاه حوزه

5 comments on “شیطان پرستى

  1. حبیب گفت:

    با تشکر از سایت خوبتان لطفا تعداد و تنوع کتابخانه های موضوعی را گسترش دهید

  2. خداپرست گفت:

    از موضوعات بسیاری کاربردی و قابل استفاده برای همگان است که کتابهای خیلی خوبی هم معرفی شده است.

  3. معین گفت:

    معرفی کتب به روز باشه و متناسب با موضوعات روز هم باشه

  4. ساقی گفت:

    سلام ممنون از اطلاعات و منابع خوبتون

  5. عدالتخواه گفت:

    سلام خدمت فرهنگیان عزیز و دوست داشتنی
    ازپیدا کردن این سایت خیلی لذت بردم و مطمئن هستم که اطلاعات بسیار جالبی را تهیه کرده اید و موضوعات آن هم بسیار عالی است. من باید مقداری وقت را صرف مطالعه و یادگیری بیشتر همراه با درک و فهم بیشتر کنم.
    با تشکر از اطلاعات عالی که در این سایت ارائه کردید و من همیشه به دنبال این اطلاعات بسیار خوب هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *