Archive for: اردیبهشت ۱۳۹۷

حدیث‌یاب در اختیار پژوهشگران و کاربران کتابخانه دیجیتال قرار گرفت

“حدیث‌یاب” با هدف پیدا نمودن ماشینی احادیث مندرج در متن کتب پایگاه کتابخانه دیجیتال و جستجو در منابع حدیثی پایگاه جامع الاحادیث “نورحدیث” و یافتن احادیث مشابهی که بیشترین شباهت لفظی را با احادیث موجود در کتب “نورلیب” دارند، طراحی و اجرا شده است.

از این پس کاربران نورلیب می‌توانند با بهره گیری از “حدیث‌یاب”، احادیث مشابه با حدیث مندرج در متن کتابی که مطالعه می کنند را به آسانی در گستره منابع حدیثی پایگاه جامع الاحادیث “نورحدیث” بیابند.

سرویس حدیث‌یاب به صورت نرم افزاری متن کتب پایگاه کتابخانه دیجیتال (نورلیب) را با احادیث پایگاه جامع الاحادیث مقایسه نموده و احادیث موجود در متن کتاب را شناسایی و با آیکون “جستجوی حدیث” متمایز می کند؛ هنگام کلیک کاربر بر آیکون، پنجره ای باز شده و احادیث مشابهی که در پایگاه جامع الاحادیث موجود هستند، به کاربر نمایش داده می شود؛ با انتخاب و کلیک بر هر کدام از احادیث، کاربر جهت بررسی بیشتر به صفحه آن حدیث در پایگاه جامع الاحادیث راهنمایی می شود.

پنجره نمایش روایات ساده طراحی شده و نتایج به ترتیب بیشترین شباهت تشخیص داده شده توسط سیستم، قرار گرفته اند و

همراه با هر حدیث، پیوند به صفحه حدیث در پایگاه نورحدیث برای مراجعه و بررسی بیشتر، ارائه می شود.

بروز آوری کتابخانه مهدویت در پایگاه کتابخانه دیجیتال “نورلیب”

همزمان با فرا رسیدن اعیاد شعبانیه و در آستانه نیمه شعبان و ولادت حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف، کتابخانه مهدویت در پایگاه کتابخانه دیجیتال نور (نورلیب)، بروز شد.

این کتابخانه مجموعه ای از کتب ارزشمند، متشکل از بیش از 314  عنوان در 394 جلد، با موضوعات گوناگون حول محور حیات طیبه حضرت مهدی سلام الله علیه، غیبت، انتظار و ظهور آن حضرت را در اختیار کاربران و پژوهشگران قرار می دهد.

دسترسی به متن و تصویر صفحات کتاب‌ها با قابلیت جستجو در متن و امکانات پژوهشی خاص، همچون مرتبط‌یابی متون، حدیث‌یابی، یادداشت‌برداری، نمایه‌زنی، رنگی کردن متن و … از جمله ویژگی‌های پایگاه کتابخانه دیجیتال نور (نورلیب) می‌باشد.

نورلیب (www.noorlib.ir) با بیش از 26 هزار جلد کتاب از منابع علوم اسلامی و انسانی، همواره مورد استقبال مخاطبان داخلی و خارجی بوده است.

کتب زیر از جمله کتب ارائه شده در کتابخانه مهدویت  در پایگاه نورلیب است: