Archive for: مهر ۱۳۹۴

طراحی دیالوگ دانلود جدید پایگاه کتابخانه دیجیتال

asdaمدیر پژوهشی پایگاه کتابخانه دیجیتال جناب آقای حسین احمدی بیان داشت : با توجه به تغییر سیاست مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی مبنی بر راه اندازی طرح درآمدزایی و اجرای سیستم فروش کتاب به کاربران است که با همفکری و تلاش گروه کارشناسان معاونت فنی و پژوهشی پروژه پایگاه کتابخادنه دیجیتال سعی در ایجاد بستری مناسب و کارآمد در پیاده سازی تمامی تجربیات و پیشنهادات مفید در ارتباط با راحتی استفاده کاربران شده است و باعث تغییرات اساسی و مهمی در پایگاه گردیده است که یکی از آنها طراحی دیالوگ دانلود جدید پایگاه می باشد؛ برخی از این تغییرات عبارتند از:

* امکان دانلود تصویری و متنی کل کتاب در قالب یک درخواست دانلود (جدید)

* مرتب سازی و بخش بندی صفحات تعیین شده برای دانلود در فایل دانلود (جدید)

* امکان ثبت و لاگ تعداد صفحات بدون دیتا در کتاب در محدوده دانلود های انجام شده توسط کاربر (جدید)

* کسر شارژ به ازای ارسال هر درخواست از طریق دیالوگ دانلود حتی برای درخواست های تکراری در یک روز(جدید)

* امکان استفاده از شارژ دانلود تا صفر شدن آن بدون در نظر گرفتن شرط حداقل تعداد صفحه قابل دانلود در دانلود های تصویری (جدید)

* امکان دانلود تصویری و متنی قابل تنظیم توسط کاربر از یک یا چند بخش کتاب با قابلیت تعریف محدوده صفحات دانلود در قالب یک درخواست دانلود (جدید)

* امکان دریافت فایل دانلود تا 72 ساعت بعد از ارسال درخواست دانلود موفق از قسمت سابقه فعالیت های کاربر در پروفایل کاربری بدون کسر شارژ (جدید)

* عدم کسر شارژ بابت صفحاتی (متنی و تصویری) از کتاب که در پایگاه داده ندارند و اعلام آن به کاربر قبل از تایید درخواست دانلود (جدید)

* امکان تعیین محدودیت سقف دانلود روزانه (متنی و تصویری به صورت جداگانه) برای کاربران شناسایی شده ذیل آی پی یک سازمان توسط سازمان مربوطه (جدید)

* نمایش پیغام چگونگی دسترسی به فایل دانلود موفق، در گام آخر پنجره دانلود، جهت راهنمایی کاربر در زمان بروز مشکل در دریافت فایل دانلود (جدید)

* کسر شارژ به میزان 20 صفحه تصویری برای دانلود های تصویری کمتر از 20 صفحه

* امکان استفاده کاربر از شارژ دانلود سازمان به صورت خودکار در صورت شناسایی شدن به عنوان کاربر سازمانی (تا سقف مجاز روزانه تعیین شده توسط سازمان)

* امکان استفاده از شارژ شخصی کاربر شناسایی شده به عنوان کاربر سازمانی در صورت نداشتن شارژ دانلود کافی توسط سازمان یا اتمام شارژ روزانه سازمانی تخصیص یافته به کاربر

لینک این خبر در نور سافت

طراحی ساختار رابط کاربری واکنش گرا (Responsive)

iii

آیا تا به حال شده است که یک وب سایت را در گوشی هوشمند خود باز کنید و متوجه شوید که آن وب سایت نسخه بسیار کوچک از آن چیزی است که شما بر روی دسکتاپ دیده اید؟ به همین دلیل مجبور می‌شوید زوم کنید و سپس وب سایت را بگردید و نقاط مختلف را بزرگ و کوچک کنید تا به محل مورد نظر خود بروید و یا متن مورد نیاز خود را بخوانید یا قادر به کلیک کردن روی یک قسمت مشخص شوید؟ در یک وب سایت واکنش گرا اوضاع اینطور نیست. برای یک وب سایت واکنش گرا مهم نیست که شما بر روی یک گوشی، تبلت و یا دسکتاپ آن را باز می‌کنید، به هرحال آن متناسب با صفحه مرورگر شما کار می‌کند.

از آنجا که امروزه فناوری به یک بخش ضروری از زندگی روزمره تبدیل شده است در نتیجه می بایست طیف گسترده ای از دستگاه هایی که کاربران به واسطه آنها قادر به دسترسی به اینترنت هستند را در نظر گرفت؛ زیرا امروزه کاربران اینترنت از بیشمار نمایشگر در ابعاد بزرگ و کوچک برای دستیابی به صفحات اینترنت استفاده میکنند.
همان طور که در معماری، با بهره گرفتن از تكنولوژی مدرن این امكان را فراهم می آورند تا بتوان اجزاء و تجهیزات مختلف را به طور خودكار كنترل نمود، طراحی وب سایت واکنش گرا نیز رویکرد مناسبی است که طراحان وب را قادر می سازد تا با پیاده سازی وب سایت انعطاف پذیر، نسبت به تغییر دستگاه کاربران واکنش دهد.

با طراحی سایت واکنش گرا، ساختار لایه‌های سایت به صورت شناور طراحی می‌شود که باعث تنظیم عرض صفحه، سایز متن و … در ابعاد مختلف می شود که این کار به صورت کاملا خودکار انجام می‌شود.

سایت واکنش گرا برای واکنش سایت نسبت به تغییر دستگاه های مختلف مانند تبلت، موبایل، لپ تاپ، تلویزیون های هوشمند و همچنین تغییر رزولوشن ها مورد استفاده قرار می گیرد.

علت این نامگذاری این است که در طراحی وب در بسیاری از مواقع نیاز به صفحاتی است که نسبت به سخت افزار کاربر اطلاعات را برای او نمایش دهند یا به عبارت دیگر ” واکنش گرا ” یا responsive باشند. به این معنی که اگر صفحه وب را در یک تبلت، گوشی هوشمندیا یک لپ تاب و یک کامپیوتر خانگی مشاهده کنید، در هر کدام از این دستگاه ها نوع نمایش متفاوتی از صفحه را مشاهده خواهید کرد و صفحه برای هر کدام از دستگاه ها شکل خاصی را بخود می گیرد و نسبت به سایز و وضوح تصویرصفحه در هرکدام از دستگاه های مذکور شکل خاصی به خود می گیرد، برای مثال بعضی ازعناصر صفحه حذف می شوند و بعضی دیگر بسته بهوضوح تصویرصفحه کوچک یا بزرگ می شوند.
چگونه بفهمیم صفحه ریسپانسیو است؟ فهمیدن اینکه صفحه واکنش گرا است یا بهتر بگویم قالب وبسایت واکنش گرا است یا نه، کار مشکلی نیست گرچه برای طراحان حرفه ای ابزارهای مناسبی وجود دارد تا صفحات خود را تست کنند.

اما به صورت ساده می توانید با resize کردن صفحه مرورگر خود در کامپیوترتان به ویژگی واکنش گرا بودن قالب وب سایت پی ببرید. با توجه به مواردی که ذکر شد می بینیم که داشتن سایت واکنش گرا می تواند در بهبود سئو سایت موثر باشد.

یک پایگاه پیشروی موفق بایستی اطلاعات خود را به بهترین نحو به کاربران ارایه کند ونسبت به تغییر دستگاه کاربران واکنش مناسب دهد؛ که با توجه به این امکان بی نظیر کاربر تعامل بهتری با سایت برقرار کرده و این تکنیک تاثیر مثبت و جذابیت بیشتری روی کاربری پایگاه خواهد داشت. با این امکان شما پایگاهی در اختیار دارید که نه تنها در تمام مانیتورها بلکه در همه ابزارهای موجود در بازار به زیبایی و بدون مشکل به نمایش در می آید.

پایگاه کتابخانه دیجیتال نور نیز برای ارایه بهترین امکانات به کاربران محترم و تعامل بهتر آنان با پایگاه و استفاده در تمام ابزارهای موجود اقدام به طراحی ساختار رابط کاربری واکنش گرا (Responsive) در پایگاه کتابخانه دیجیتال نموده است.

لینک این خبر در نور سافت

 

 

 

راه اندازی موتور جستجوی جدید پایگاه

20130503031212t350-search1دنیای وب منبع عظیمی از اطلاعات است که روزبه‌ روز برحجم آن افزوده می‌شود. در حال حاضر میلیاردها صفحه که اطلاعات فراوانی از موضوعات مختلف را در بر دارند، بر روی سرورهای مختلف جا خوش کرده اند. این در حالیست که تولد سایتهای جدید و گسترش سایتهای موجود نیز به طور فزاینده ای به این حجم اطلاعات می افزاید.

نرخ رشد اطلاعات تا بدانجاست که امروزه مشکل دسترسی به اطلاعات جدی تر از نبود اطلاعات است. امروزه چالش عمده اکثر کاربران دستیابی به اطلاعات است. به عبارت دیگر اگر کاربری دنبال موضوعی خاص باشد، کدام صفحه را باید بخواند؟ از میان این تعداد عظیم صفحات موجود، کدام صفحه نیاز او را برآورده می کند؟

چاره ی این چالش استفاده از موتورهای جستجو است؛ اما موتورهای جستجو هم تفاوتهای اساسی دارند. موتورهای جستجو به کاربران در یافتن اطلاعات کمک می‌کنند. موتورهای جستجو، با در نظر گرفتن خصوصیات زبانی، اقدام به جستجوی متون و رتبه بندی متناسب با نتایج می کنند.

بخشی از موتور جستجوی بومی نور که در حال توسعه است؛ در پایگاه کتابخانه دیجیتال نور جهت جستجو گنجانده شده است. عملکرد سریع، کیفیت نتایج با توجه به خصوصیات زبان فارسی و عربی، رتبه بندی منطقی در مقایسه با موتورهای جستجوی معروف و امکانات پرشمار دیگر از نقاط قوت این موتور جستجو به شمار می روند.

در حال حاضر استفاده از موتور پیشرفته جستجوی نور تنها در پایگاه‌های کتابخانه دیجیتال (نورلایب) و پایگاه تخصصی مجلات (نورمگز) امکان پذیر است.

 

* برخی از قابلیت‌های موتور جستجوی جدید پایگاه:

  • جستجوی ریشه یابی شده:

تمام حالات مشتق شده یک کلمه معادل هم در نظر گرفته می‌شوند.

  • رنگی کردن نتیجه جستجو:

کلماتی که در خروجی جستجو یافته شده‌اند به صورت رنگی نمایش داده می‌شوند.

  • جستجوی مترادفات:

هم‌معنی‌های یک کلمه نیز در خروجی جستجو نمایش داده می‌شوند.

  • غلط یاب املایی:

به کلماتی که به صورت اشتباه برای جستجو تایپ شوند، پیشنهاد اصلاحی ارائه می‌شود.

 

* قابلیت‌های دیگری که می‌توان به آن‌ها اشاره نمود؛ عبارتند از:

  • رتبه بندی نتایج جستجو
  • کش کردن نتایج جستجو
  • فیلتر نتایج جستجو
  • تکمیل خودکار عبارات
  • نمایش جستجوهای مرتبط
  • پشتیبانی از جستجوی فینگلیش
  • پشتیبانی از کلمات تبلیغاتی AdWords
  • در نظر نگرفتن کلمات بی بار

….

لینک این خبر در نور سافت