Archive for: اردیبهشت ۱۳۹۲

پیشنهاد کتاب به کتابخانه دیجیتال نور

تعدادی از کاربران کتابخانه دیجیتال نور اظهار لطف می کنند و کتاب هایی را پیشنهاد می کنند تا در پایگاه کتابخانه دیجیتال نور اضافه شود که لازم است در این باره توضیحاتی خدمت دوستان عرض نماییم. کتابخانه دیجیتال نور با هدف عرضه دتیای موجود در نرم افزارهای مرکز در فضای وب راه اندازی شده است با این نگاه اولویت اول کتابخانه دیجیتال کتابهای عرضه شده در نرم افزارها می باشد. این کتاب ها پیش از این تمام مراحل تولید دیتا اعم از گزینش بهترین و مفیدترین کتاب ها توسط کارشناسان خبره تا اقدامات مالکیت معنوی آن را طی کرده است و پس از تایپ و اماده سازی آن در نرم افزارها ارائه شده است. با این نگاه کتابخانه دیجیتال نور در عرضه این کتاب ها و محتوا آن صرفا می بایست برای عرضه در وب آماده سازی و رفع اشکال شوند و گروه کتابخانه دیجیتال از گزینش و دیگر اماده سازی های دیتا معاف می باشد. بنابرین پیشنهاد کتاب جدید تا زمان آپلود تمام کتاب ها برای کتابخانه میسر نمی باشد.

ضمنا برخی از کتابهای پیشنهادی در چرخه آپلود می باشد که به مرور زمان در سایت منتشر می شوند.

کتابخانه دیجیتال نور؛ کتابخانه ای برای مطالعه و پژوهش

کتابخانه دیجیتال نور (www.noorlib.ir)، مخزنی نیست که صرفا مجموعه ای از کتاب ها را عرصه کرده باشد بلکه اکثر کتاب های آن با هزینه های فراوان همچون تایپ، اصلاح متن، موضوع زنی فراهم شده است تا به نحوی کاربران بتوانند در داخل متن آن به جستجو بپردازند و از نمایه های تحقیقی محققان نیز بهره ببرند و تا از  امکان یافتن بهترین و مفید ترین بخش کتاب برای یک پژوهشگر فراهم گردد. ضمنا پایگاه تلاش می کند تا به این مفهوم، با تمام مشقاتی که برای کاربران ایجاد می شود ، بنا به محدودیت سرعت و هزینه، اعتبار بخشیده و آنان را با نحوه و چگونگی تعامل سازنده با کتابخانه دیجیتال آشنا کند. با این نگاه کاربر با استفاده از ابزار جستجو و انواع فهرست می تواند اقدام به پژوهش کند و پیوند دائم با پایگاه داشته باشد. دانلود تمام متن کتاب با این نگاه امکان فرعی برای پایگاه بشمار می اید.

اما تقاضا برای گنجاندن امکان دانلود در کتابخانه دیجیتال نور رو به افزایش بود و هست. پایگاه در گام نخست امکان سه بار دانلود و در هر نوبت 20 صفحه را برای کاربران فراهم کرد تا نه تمام کتاب را بلکه قسمتی از کتاب را دانلود نمایند تا به قسمتی از نیازهای کاربران پاسخ داده شود.

با بررسی اجمالی کتابخانه های انلاین مطرح دنیا مانند کوئستیا(questia.com)، اکسفورد (oxfordscholarship.com)، اینفرماورد(informaworld.com)، اشپرینگرلینک(springerlink.com) و ….که کاربران آن، چه حقیقی و حقوقی علاوه بر دریافت هزینه اشتراک بالا، امکانات دانلود گسترده را به کاربرانش نمی دهد. علاوه بر دانلودها به صورت فصل به فصل یا صرفا نمایش صفحات، رفتار کاربران را رصد و تذکراتی را به کاربرانشان خاطر نشان می شوند.

از معضلات ایجاد کتابخانه دیجیتال دانلود محتوای کتابخانه و بازنشر آن در سایت های دیگر می باشد که امید  مجموعه را جهت ادامه تلاش از مجموعه می ستاند. شما نیز با بزرگواری خودتان محدودیت هایی پیش روی ما را پذیرا باشید. استفاده خوب و مفید شما از کتابخانه بهترین دلگرمی برای مجموعه در جهت ارتقا پایگاه کتابخانه دیجیتال نور می باشد.

این نکته را باید خاطر نشان شد که دانلود برای کتاب هایی که داری تصویر می باشند فعال می باشد و کتاب هایی که فاقد تصویر هستند لینک دانلود نیز در آن ها فعال نمی باشد

 

 

کتابخانه نور بزرگ ترین کتابخانه دیجیتال علوم اسلامی

پایگاه کتابخانه دیجیتال نور تاکنون توانسته است حدود 5270 عنوان کتاب مشتمل بر حدود 10 هزار جلد را جهت استفاده علاقمندان بر روی این پایگاه منتشر نماید.

با پر رنگ تر شدن حضور اینترنت و نرم افزار های کامپیوتری در جامعه جهانی و دسترسی عمومی اقشار تحصیل کرده و اهل تحقیق با این پدیده، کار تحقیق بسیار سهل و آسان گردید، محققینی که برای یافتن مطلبی ساعت ها عمر گرانبهای خویش را در کتابخانه ها می گذراند و گاه برای یافتن یک مطلب یا کتابی ناچار به مسافرت به شهر یا کشوری می شدند، اکنون تنها با فشار دادن چند کلید و اتصال به شبکه جهانی اینترنت می توانند در کمتر از ساعتی به تمامی مطالب مورد نظر خویش در اقصی نقاط جهان دست یابند، ایجاد کتابخانه های مجازی و بهره گیری از متن های آماده این کتابخانه ها یکی دیگر از محصولات شگرف و عظیم عصر انفجار اطلاعات می باشد پایگاه اطلاع رسانی حوزه نت این بار به سراغ یکی از این کتابخانه های مجازی رفته و کوشش کرده است که مخاطببین خود را با این پایگاه آشنا کند، شاید نام کتابخانه دیجیتال نور یا (نور لایب) را شنیده باشید این پایگاه یکی از سایت های پر مخاطب مرکز تحقیقات کامپیوتری نور می باشد، برای معرفی این پایگاه به خدمت مدیریت کتابخانه دیجیتال نور رسیدیم. آنچه در ادامه می آید حاصل این گفتگوی صمیمانه و خواندنی است. ادامه نوشته

پوسته زبان عربی به زودی در پایگاه کتابخانه دیجیتال نور منتشر خواهد شد

کتابخانه دیجیتال نور با دارا بودن منابع دست اول عربی در زمینه علوم اسلامی مورد توجه بسیاری از کاربران کشورهای عربی قرار گرفته است که لازم بود تا منوها و گزینه ها(اینترفیس) پایگاه به زبان عربی آماده شود تا کاربران کشورهای دیگر نیز بتوانند از این پایگاه به آسانی استفاده نمایند. در میان کشورهای عربی کشورهایی چون مصر، عراق، لبنان، عربستان، بحرین و… بیشترین مراجعه را به پایگاه داشته اند. علاوه بر راه اندازی پوسته عربی، به روز رسانی و افزایش تعداد کتابها را شاهد بوده ایم که طی سه ماه کار و تلاش مستمر پایگاه، از 9500 جلد کتاب تعداد کتاب ها به 12 هزار جلد رو به فزونی بوده است.

با وجود اینکه هنوز اینترفیس عربی راه اندازی نشده است ولی کشور مصر هفتمین، عربستان نهمین، مراکش دوازدهمین، عراق چهاردهمین، امارات پانزدهمین و لبنان و بحرین نیز به ترتیب هفدهمین و هیجدهمین رتبه در جمع بازدید در کشورهای عربی را در بر می گیرد که غالبا کتابهای تفسیر را بازدید و مطالعه می کنند

 

 

کتابخانه دیجیتال نور برترین پایگاه کتابخانه‌ای کشور شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از نور سافت، مدیر پایگاه نورلایب با اشاره به این موفقیت اظهار کرد: این موفقیت به خوبی نشان می‌دهد کاربران تشنه دسترسی به منابع و کتاب‌های دست اول در فضای اینترنت هستند تا بتوانند در عرصه تحقیق و پژوهش فعالیت کنند.

احمد عباسی با اشاره به تاریخچه راه‌اندازی این پایگاه بیان داشت: پایگاه کتابخانه دیجیتال نور، پایگاه کتابخانه‌ای است که به عرضه کتاب‌های تخصصی حوزه علوم اسلامی و انسانی در فضای اینترنت می‌پردازد.

عباسی گفت: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تحلیل و طراحی پایگاه کتابخانه دیجیتال نور را در سال 1386 شروع کرده و نسخه آزمایشی آن را در سال 1387 منتشر کرد و یک سال پس از آن یعنی در سال 1388 با هدف اصلی ارائه خدمات و منابع پژوهشی در زمینه کتاب و منابع علوم اسلامی و انسانی و آسان کردن دسترسی پژوهشگران و دانش‌پژوهان به منابع مورد نیاز خود به صورت رسمی آن را افتتاح کرد.

این محقق و پژوهشگر علوم اسلامی افزود: ارائه کتب موجود در نرم‌افزارهای مرکز نور در فضای اینترنت، دسترسی آسان کاربران به منابع اصلی علوم اسلامی و انسانی بدون هیچ‌گونه محدودیت جغرافیایی و محدودیت زمانی، بهره‌گیری از بهترین ابزار بازیابی اطلاعات همچون ابزارهای جستجوی ساده و پیشرفته، فهرست موضوعی و فهرست الفبایی، ایجاد فضایی مناسب برای انجام فعالیت‌های پژوهشی و دارا بودن قفسه شخصی کتب و… از اهداف کلی راه‌اندازی پایگاه کتابخانه دیجیتال نور (نورلایب) است.

عباسی تصریح کرد: در حال حاضر این پایگاه حاوی بیش از 5 هزار و 300 عنوان کتاب مشتمل بر 10 هزار و 253 جلد کتاب است که موضوعات مختلف علوم اسلامی از جمله علوم قرآن و تفسیر، علوم حدیث، ادعیه و زیارات، نهج‌البلاغه، کلام و فلسفه، جغرافیا، تاریخ و سیره، فقه، اصول، اخلاق و عرفان، ادبیات و منطق، فرق و مذاهب اسلامی و… را در بر می‌گیرد.

وی بیان داشت: علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه نورلایب به نشانی www.noorlib.ir و ثبت‌نام و فعال‌سازی روند ثبت‌نام خود از کلیه اطلاعات و مطالب این پایگاه به صورت تمام متن و تصویر استفاده کنند.